Werving & selectie slaat nieuwe weg in: van passief naar actief

Een langetermijnrelatie opbouwen wordt steeds belangrijker bij werving en selectie.

De tijd dat werving & selectie synoniem stond voor louter het invullen van vacatures is voorbij. HR-professionals staan niet meer aan de zijlijn te wachten op binnenkomende cv’s. Ze leggen voortdurend contact met potentiële kandidaten, ook wanneer er niet meteen een vacature ingevuld hoeft te worden. Op die manier slagen ze erin om een langetermijnrelatie met interessante profielen op te bouwen. Dat stelt hen in staat om snel, kwalitatief en efficiënt te werven zodra de nood aan personeel hoog is.

Ontdek onze interne vacatures

Traditionele werving

Voorheen plaatsten bedrijven een vacature in de vakmedia, zetten er een deadline bij en wachtten de cv’s af. Daarna werd er een selectie gemaakt van de meest interessante profielen. Na twee gesprekken en eventueel een test kon de beste kandidaat aan de slag. De instroom van potentiële kandidaten op die manier kan nog altijd interessant zijn – zeker gekoppeld aan werving via sociale media –, maar volstaat vandaag de dag niet meer.

Nieuwe manier van werven

De rol van HR-personeel is de afgelopen jaren sterk veranderd. Een goede recruiter wacht niet meer af, maar gaat proactief op zoek. Hij wacht niet op de reacties van een wereldkundig gemaakte vacature, maar investeert tijd en energie in de aanleg van een kwalitatieve database met potentiële kandidaten. 

Als u de juiste man of vrouw voor de juiste rol wilt binnenhalen, weet u waar de beste talenten zich bevinden. En dus benadert u ze al wanneer ze nog niet op zoek zijn naar een nieuwe baan. Zo bouwt u een duurzame langetermijnrelatie met hen op. Vroeger vormde een vacature het startpunt van de zoektocht naar getalenteerde medewerkers. Tegenwoordig wordt de langetermijnrelatie gebruikt om de geknipte professional te vinden.

Een vertrouwensrelatie is hierbij cruciaal. Hoe u het best te werk gaat? Door af en toe contact te hebben met een kandidaat, hem bij te staan met advies op maat en hem te informeren over markttrends.

Sneller dan de concurrentie 

Als recruiter moet u kennis hebben van de markt. Zo heeft u een sterke troef in handen in een zeer competitieve sector waar de ‘war for talent’ vaak hevig woedt. Dankzij een uitgebreid netwerk kunt u snel handelen wanneer u iemand moet vinden en bent u de concurrentie te snel af. Vacatures worden sneller ingevuld, de continuïteit van uw organisatie komt niet in het gedrang en de productiviteit blijft gegarandeerd.

Werving & selectie en het belang van sociale vaardigheden 

Een recruiter moet over een aantal vaardigheden beschikken die de kans op een langetermijnrelatie zo groot mogelijk houden. Psychologisch inzicht is belangrijk bij werving, maar ook sociale skills zijn onmisbaar. 

  • Groot inschattingsvermogen: als recruiter is het zaak om in te schatten wat voor vlees u in de kuip heeft. Alleen zo komen de juiste profielen in uw netwerk terecht.
  • Persoonlijke aanpak: een potentiële werknemer voelt zich welkom wanneer hij persoonlijk wordt benaderd. Dankzij de juiste aanpak leert u hem ook beter kennen. Maar let op: opdringerigheid is echter niet aan te raden.
  • Bruggenbouwer: u bent de link tussen de business en de werknemers en u moet goed op de hoogte zijn van wat er leeft binnen het bedrijf. Dankzij uw uitstekende interne en externe contacten kunt u inspelen op de behoeften op het gebied van werving & selectie. 

Ontdek onze interne vacatures

Tags: aanwerven

Deze pagina delen