Zo pak je de onboarding van nieuwe medewerkers aan

Geplaatst door Robert Half on 09/01/2024
Geschatte leestijd: 3 minuten

Heb je eenmaal een nieuwe medewerker aangenomen, dan is het tijd om diegene ook goed in te werken. Hoewel zo’n onboarding veel tijd en energie kost, betalen deze inspanningen zich naderhand gelukkig dubbel en dwars terug. Mits je het slim aanpakt, tenminste. Met deze tips zorg je voor een ijzersterke onboarding.

Investeer in de start

Uit een onderzoek onder 264 nieuwe werknemers blijkt dat de eerste negentig dagen cruciaal zijn voor een goede integratie. Zorg er dus voor dat een nieuwe kracht binnen die periode een betekenisvolle band heeft opgebouwd met het bedrijf, het management en zijn collega’s.

Het resultaat? Een goed onboardingsproces zorgt ervoor dat werknemers: 

  • positiever zijn over hun baan, harder werken en langer bij een bedrijf blijven;
  • sneller ingewerkt zijn;
  • meer vertrouwen hebben in hun nieuwe functie;
  • bijdragen aan een positieve bedrijfscultuur en teamgeest. 

Heb een lange adem

Een goede onboardingprocedure staat haaks op de aanpak die veel bedrijven helaas nog altijd hanteren: hun nieuwe medewerkers in het diepe gooien. Probeer je als werkgever juist meer te richten op de lange termijn, door tijdens de onboarding veel een-op-een-sessies en trainingen in te plannen. Je zult zien dat je inspanningen worden beloond: werknemers in bedrijven met lange en uitgebreide introductieprogramma’s zijn namelijk 34 procent sneller ingewerkt dan hun collega’s in bedrijven met kortere programma’s. Wat je in ieder geval moet zien te voorkomen, zijn deze drie standaardfouten

Stel een mentor aan

Een nieuwe werknemer krijgt de eerste werkdagen en -weken heel wat te verwerken. Niet alleen moet hij zijn taken leren kennen, er zijn ook nieuwe gezichten en namen te onthouden, (ongeschreven) regels te ontdekken, gewoontes aan te wennen, etc. 

Om iets meer grip te krijgen op deze eerste periode, is het slim om een mentor aan te stellen. Dat verlaagt de drempel om vragen te stellen en is minder intimiderend dan een willekeurige collega te moeten aanspreken die hij amper kent. Bovendien geef je hiermee het signaal dat interactie en dialoog binnen de organisatie geen uitzondering zijn, maar juist actief gestimuleerd worden.

Mixen is een must

Vaak vormen nieuwelingen al gauw een band met de persoon die naast hen zit. En dat is ook logisch: hun buren zijn makkelijk bereikbaar voor een snelle vraag of om even mee te kletsen. 

Het is natuurlijk prima dat nieuwe werknemers zich thuis voelen bij die enkele collega’s, maar eigenlijk zouden ze het hele team op die manier moeten leren kennen en zich bij iedereen op hun gemak moeten voelen. Dat creëert niet alleen een aangename, sociale werkomgeving voor de nieuwe persoon, maar het is ook nuttig. Zo krijgt hij namelijk het meest complete beeld van de organisatie, het product of de dienst en de bedrijfscultuur. Bovendien krijgt de newbie op deze manier te maken met meerdere perspectieven. Hoe je dit voor elkaar krijgt? Bijvoorbeeld door elke maand een andere mentor aan te stellen en de nieuwe werknemer naast hem of haar te laten zitten.

Neem regelmatig poolshoogte

De gewoontes die een nieuwe werknemer zich tijdens de eerste weken aanwent, zijn cruciaal. Zorg er daarom voor dat het goede gewoontes zijn. En daar heb je meer vat op dan je misschien zou denken. Sluit bijvoorbeeld (minstens) de eerste week elke dag af met een korte bespreking van tien tot vijftien minuten. 

Ondersteuning nodig bij de onboarding van een nieuwe werknemer?

Meer blogposts...