Secundaire arbeidsvoorwaarden, incentives en extra’s: wat zijn de verschillen?

Geplaatst door Robert Half on 21/12/2018

Vraag tien werknemers naar hun verwachtingen omtrent loon en ze zullen allemaal uitgaan van een marktconform salaris. En dat vinden ze prima – een heel hoog salaris is al lang geen topprioriteit meer. Vier op de vijf werknemers zouden zeker een lager loon accepteren in ruil voor andere voordelen. Dat blijkt uit onderzoek dat wij deden voor onze Salarisgids. Bied je personeel dus meer dan alleen dat maandelijkse bedrag op hun bankrekening, want dit is dé manier om je te onderscheiden van je concurrenten die in dezelfde talentvijver vissen. Je kunt kiezen uit secundaire arbeidsvoorwaarden, incentives en extra’s. Maar wat zijn nu precies de verschillen tussen deze vormen van vergoeding?

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Wanneer je een werknemer in dienst neemt, spreek je in ieder geval een aantal basisafspraken met diegene af – de primaire arbeidsvoorwaarden. Denk daarbij aan het salaris en het aantal vakantiedagen. Daarbovenop kun je je personeel meer voorwaarden bieden om ze extra te waarderen en dat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden. Deze vijf vinden medewerkers zelf het aantrekkelijkst: flexibele werktijden, thuiswerk, meer vakantiedagen, goede pensioenregeling, training en opleidingen. Meer hierover lees je in onze Salarisgids

Incentives

Op secundaire arbeidsvoorwaarden hebben je werknemers sowieso recht – dat is immers zo overeengekomen in het contract. Anders is dat bij incentives. Dit zijn beloningen die gebonden zijn aan prestaties, bedoeld om uitzonderlijke inzet te belonen. Dat kan bijvoorbeeld met een geldbonus of een prijs in natura. Natuurlijk kun je ook nog een stapje verder gaan, zoals deze bedrijven deden.

Extra’s

En dan zijn er nog de extra’s, ook wel perks. Als werkgever kun je deze toekennen aan je personeel boven op de secundaire arbeidsvoorwaarden en incentives. Dit soort privileges worden niet opgenomen in het arbeidscontract en zijn ook niet prestatiegebonden. Waar je dan aan moet denken? Gratis maaltijden, bijvoorbeeld, of een kerstpakket.

Hoeveel zou ik moeten verdienen - of aanbieden?

Kom op een interactieve manier alles te weten over de salarissen voor tal van functies en trends binnen administratie, HR en office support, finance en boekhouding en project en interim-management in Nederland.

Meer blogposts...