Secundaire arbeidsvoorwaarden: 4 bijzondere voorbeelden

Geplaatst door Robert Half on 07/03/2018

Om de war for talent te winnen, moet je je als werkgever zien te onderscheiden van de concurrentie. Een manier om dit te doen, is het aanbieden van goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Een auto of telefoon van de zaak, pensioen en reiskostenvergoeding liggen voor de hand, maar er zijn bedrijven die het anders aanpakken. Wat dacht je van slapen onder werktijd, of tijd en budget krijgen om op reis te gaan? Vier voorbeelden van bedrijven met bijzondere secundaire arbeidsvoorwaarden.

Powernaps

In China is het al heel gebruikelijk, maar ook in de Verenigde Staten begint het een trend te worden: personeel een dutje laten doen onder werktijd. Het idee is dat door maximaal twintig minuten te slapen, het brein alerter en creatiever wordt. En dat verlaagt stress en verhoogt de arbeidsproductiviteit. Een ver-van-je-bed-show? Nee hoor: ook in Nederland zorgen steeds meer werkgevers voor een powernap-ruimte.

Massages

Vooral mensen met een kantoorbaan zijn gebaat bij een regelmatige massage. Dit helpt namelijk aandoeningen tegengaan die het gevolg kunnen zijn van lang achter een scherm werken, zoals RSI en CANS. Daarnaast werkt een massage natuurlijk ontspannend, wat op zijn beurt het stressniveau en het ziekteverzuim kan terugbrengen. Bovendien zorgen massages voor meer energie en concentratie, waardoor werknemers ook nog eens productiever worden. Niet gek dus, dat ook Nederlandse bedrijven zoals Blendle en Bynder, al regelmatig (stoel)massages op het werk aanbieden.

Tijd en/of budget voor extracurriculaire activiteiten

Steeds meer werkgevers vinden het een goed idee dat werknemers zichzelf naast hun werk verder ontwikkelen. Daarom geven ze hun medewerkers tijd en/of budget om te besteden aan andere activiteiten dan waarvoor ze zijn aangenomen. Vrijwilligerswerk bijvoorbeeld, of zelfstudie. Zo mogen medewerkers van Google twintig procent van hun werkweek besteden aan zaken die niet in hun taakomschrijving staan. Dit is niet alleen goed voor het bedrijfsimago, maar geeft werknemers ook een goed gevoel – zeker wanneer ze samen vrijwilligerswerk doen of aan een extracurriculair project werken.

Flexibele vrije dagen

Nederland scoort met twintig wettelijke vakantiedagen internationaal gezien niet bijster hoog. Sterker nog: geen enkel land in Europa heeft zo weinig vrije dagen als wij. Een eenvoudige manier om op dit gebied mee te scoren dus als werkgever. Zo zijn er al werkgevers die extra vrije dagen uitdelen als werknemers langere tijd niet ziek zijn of niet roken. Nog opvallender: steeds meer bedrijven bieden helemaal geen vakantiedagen meer aan. Werknemers mogen daar helemaal zelf bepalen wanneer, hoe vaak en hoe lang zij op vakantie gaan. Het Amerikaanse bedrijf SteelHouse spant de kroon; daar geven ze personeel zelfs extra budget om ze daadwerkelijk te laten reizen.

Creatief omgaan met secundair arbeidsvoorwaarden houdt medewerkers langere tijd binnenboord. Ook legt zo’n beleid het bedrijfsimago geen windeieren. Dat maakt echt goede secundaire arbeidsvoorwaarden een goede manier om talent aan een bedrijf te binden.

Meer blogposts...