Thought leadership voor dummy's: hoe word jij autoriteit binnen jouw branche?

Geplaatst door Robert Half 10/04/2019

Thought leadership: een buzzword waar naar hartenlust mee gestrooid wordt in het bedrijfsleven. Maar is de ‘buzz’ terecht? Wanneer een bedrijf erin slaagt om thought leadership te claimen, wordt het als een autoriteit gezien in zijn branche. En dat straalt weer af op het merk, de producten, diensten of prestaties van het bedrijf. Dat verklaart meteen waarom elke organisatie er wel oren naar heeft om thought leader te zijn. In dit blog leggen we uit wat thought leadership precies betekent, wat de voordelen zijn en wat de eerste stap is naar een positie als thought leader.

Wat is thought leadership?

Thought leadership is geen concreet begrip. Vaak wordt de term in verband gebracht met ‘innovatie’, ‘autoriteit’, ‘trendgevoeligheid’ en ‘relevantie’. Bedrijven of organisaties die erin slagen om zich als thought leader te profileren, zijn grensverleggend en behalen een flinke voorsprong op hun concurrenten. Ze hebben een grote impact binnen hun sector en worden erkend als innovator. Bovendien zijn ze in staat om in te spelen op de wensen en vragen van hun doelgroep.

Hoe gaat het in z’n werk?

Thought leadership is met name relevant voor de marketingafdeling. Als bedrijf ga je een relatie met je klanten aan. Door precies de juiste, relevante onderwerpen aan te snijden, inspireer je klanten en daag je hen uit. Je nestelt je als het ware in het hoofd van de doelgroep en wordt zo top of mind – nog zo’n mooi buzzword. Maar hoe kom je daar? Bepaal wat je doelgroep bezighoudt. Formuleer vervolgens waardevolle antwoorden, giet die in een passende vorm en verspreid ze via de juiste kanalen. Ga niet voor minder dan topkwaliteit – want kwaliteit straalt weer autoriteit uit. Ga als laatste ook daadwerkelijk in gesprek met (potentiële) klanten. 

Van whitepapers tot social media

Thought leadership claimen gebeurt niet vanzelf. De boodschap die je verspreidt, moet goed onderbouwd zijn en de aandacht trekken. Laat bijvoorbeeld een diepgaand onderzoek uitvoeren en maak er een whitepaper van. Die verspreid je vervolgens in verschillende vormen, via verschillende kanalen. Denk aan een blog, een pr-actie en social media. Zo creëer je een kritische massa die je campagne oppikt en de aandacht geeft waar je naar op zoek bent. 

De grote voordelen van thought leadership 

Thought leadership is hét ultieme doel van contentmarketing. Door relevante content in de vorm van tekst, foto’s en video’s aan je doelgroep aan te bieden, bouw je autoriteit op en speel je in op de behoeften van de doelgroep. Op die manier wordt er over je gepraat. De campagnes van grote merken zoals Nike, Coca-Cola of Apple zijn voor een groot deel gericht op thought leadership. Als leider of autoriteit mikken ze bovendien op de lange termijn en zorgen ze voor een aanzienlijk rendement.

Communiceer van mens tot mens

Het staat vast dat relatiemanagement een belangrijk onderdeel is van thought leadership. Het menselijke en emotionele aspect is van groot belang, zowel in de B2C- als de B2B-sector. Het is ontzettend belangrijk om een langetermijnrelatie met je doelgroep aan te gaan. Begeleid ze gedurende het volledige aankooptraject – vanaf de eerste kennismaking met je product tot jaren na aankoop. Alleen op die manier zal thought leadership zijn vruchten afwerpen!

Elke maand interessante blogs in je inbox? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Inschrijving nieuwsbrief

Voornaam *

E-mail *

Geef aan welke informatie het meest relevant is voor jou: *

Carrièreadvies voor werkzoekenden en werknemers
Leiderschap- & wervingsadvies voor managers en bedrijfsleiders
 

Meer blogposts...