Recruiters opgelet: 4 tips om je emotionele intelligentie te verbeteren

Geplaatst door Robert Half 25/04/2019

Emotionele intelligentie (EQ) is een graag geziene eigenschap onder sollicitanten. Goede communicatievaardigheden, zich kunnen inleven in de emoties van anderen – stuk voor stuk waardevol op de werkvloer. Ook voor jou als recruiter is een hoog EQ nuttig. Het helpt je bij het opbouwen van relaties met kandidaten en bij het nemen van beslissingen. En het kan er zelfs voor zorgen dat je beter met stress omgaat. Dus waar wacht je nog op? Wij noemen vier manieren om je emotionele intelligentie te verbeteren. 

1. Vraag jezelf af hoe anderen jou zien

Hoe jij denkt dat anderen jouw handelen ervaren, kan weleens verschillen van hoe dat werkelijk zit. Stel dat je van jezelf vindt dat je goed kunt luisteren. Let er in een gesprek met bijvoorbeeld een kandidaat of collega dan eens op hoe hij of zij reageert. Misschien kom je er dan wel achter dat ze helemaal niet zo enthousiast zijn over wat jij te vertellen hebt als je dacht. Zijn je luisterskills dan wel zo goed als je zelf vond? 

Door je zelfbewustzijn te vergroten, ontdek je ook mogelijkheden om nieuwe gewoonten aan te leren. In het luistervoorbeeld betekent dat bijvoorbeeld dat je inziet dat je vaak de neiging hebt je gesprekpartner te onderbreken. En dat je voortaan eerst even een stap terug moet nemen om de situatie te overzien, voordat je je mond opentrekt. Oefen hier veel mee, dan wordt het vanzelf je tweede natuur – en dat geldt ook voor het reflecteren op hoe jij overkomt op anderen.

2. Vraag feedback op jouw gedrag

Nog een manier om erachter te komen welk effect jouw acties hebben op anderen, is om specifieke feedback te vragen. Doe dat bij voorkeur aan mensen die je de waarheid durven te zeggen, zoals een goede vriend. Stel dat je hem ooit hebt geholpen toen hij in scheiding lag. Vraag hem dan – als hij zich weer beter voelt uiteraard – hoe jij naar zijn mening met zijn gevoelens omging. Misschien hoor je dan wel dat je probeerde de situatie te rationaliseren en steeds oplossingen aandroeg, terwijl hij echt alleen maar een luisterend oor nodig had. Dat wil niet zeggen dat je geen rekening hield met zijn gevoelens, maar dat wat jij deed net op dat moment niet het juiste was. Hoe meer feedback je verzamelt over je gedrag in sociale situaties, hoe beter je in de toekomst met vergelijkbare situaties kunt omgaan.

3. Ga in elke situatie op zoek naar het antwoord op de ‘waarom-vraag’

In zijn boek Give and Take beschrijft psycholoog Adam Grant de zogenoemde perspective gap. Hiermee bedoelt hij het verschil tussen je écht inleven in iemand en simpelweg aannemen dat je zijn standpunt wel begrijpt. Hierdoor is de kans groot dat je de invloed van jouw daden op anderen onderschat, met als gevolg alle misverstanden van dien. Zoek daarom in elke situatie naar het antwoord op ‘de waarom-vraag’. Deelt iemand zijn gevoelens met je? Vraag jezelf dan af waaróm diegene zich zo voelt, waarom jij dat eventueel anders ervaart en of er misschien iets speelt waar jij geen weet van hebt. 

Empathie is een belangrijk onderdeel van EQ. Als je de tijd neemt om elke situatie vanuit empathisch perspectief te onderzoeken, kun je voorkomen dat je instinctief – bijvoorbeeld gefrustreerd – reageert in plaats van begripvol. En dat komt zeker van pas als je bijvoorbeeld kandidaten moet afwijzen.

4. Zie elk punt van kritiek als een kans om iets te leren

Niemand hoort graag kritiek. Maar meestal zit er toch een kern van waarheid in, dus hoor het altijd aan en probeer ervan te leren. Helaas ligt het gevaar op de loer dat je emoties de overhand krijgen. Vooral als die negatieve feedback ook nog eens op een vervelende manier gegeven wordt. Voor een hoger EQ is het zaak dat je je emoties uitschakelt in zulke situaties. Word niet verdrietig of boos, maar ga na of diegene misschien een punt heeft en bekijk hoe je jezelf kunt verbeteren om te voorkomen dat je nog eens zulke feedback krijgt. Onthoud: mensen met een hoog EQ proberen kritiek niet te nuanceren, komen niet met slappe smoesjes en schuiven de schuld ook niet in andermans schoenen.

Emotioneel intelligent aanwerven: een checklist

Emotionele intelligentie is het vermogen om zich bewust te zijn van eigen emoties, deze te beheersen en uit te drukken. Ontdek hoe je EI test bij kandidaten.

Download het rapport

Meer blogposts...