Ontdek de trends in administratie, HR en customer support voor 2024

Geplaatst door Robert Half on 13/12/2023
Geschatte leestijd: 3 minuten

Administratieve, HR en customer support professionals zijn de onmisbare pilaren van moderne bedrijven. Hun rol is in de afgelopen jaren aanzienlijk geëvolueerd en hun takenpakket is gevarieerder dan ooit. De vraag naar deze vaardige medewerkers blijft onverminderd groot. Met de markt die nog altijd optimaal in beweging is, is het voor werkgevers anno 2024 belangrijker dan ooit om talent aan te trekken en te behouden. Deze trends in administratie, HR en office support komen naar voren in het onderzoek voor de Salarisgids 2024.

Flexibiliteit blijft een pré

Opvallend in 2024 is de groeiende vraag naar flexibiliteit. Werknemers verwachten steeds meer dat hun werkgevers aan hun flexibele behoeften tegemoetkomen. Bedrijven die vasthouden aan verplichte wekelijkse kantoorbezoeken hebben dan ook moeite om talent aan te trekken én vast te houden. Het bieden van een flexibele werkomgeving, waarbij thuiswerken genormaliseerd wordt, is dan ook essentieel om waardevolle professionals aan te trekken. Ook hechten steeds meer werknemers waarde aan een betere werk-privé balans, wat zich weerspiegelt in een stijging voor het aantal parttime aanvragen in vergelijking met fulltime contracten. Sectoren met de grootste vraag naar administratieve profielen zijn Logistics, Consumer Products, Banking, Business Services en Manufacturing. Het meest wordt gezocht naar een Customer Service Representative, Allround Administrative Support, HR Officer, Office Manager en een Logistics Administrator.

Nieuwe vaardigheden voor de toekomst

De dynamiek van de arbeidsmarkt vraagt om een aanpassingsvermogen (AQ) dat hoger is dan ooit tevoren. Werknemers moeten snel kunnen schakelen en nieuwe vaardigheden aanleren om te voldoen aan hun aan verandering onderhevige functie. Daarnaast geven hiring managers aan dat kennis van gangbare IT-tools van essentieel belang is omwille van digitalisatie. Opvallend is dat er minder vraag is naar specifieke hard skills, wat opnieuw de toenemende wens om flexibiliteit benadrukt.

Stijgende salarissen en voordelen

Het aanhoudende tekort aan administratieve professionals heeft geleid tot aanzienlijke loonsverhogingen. Bedrijven doen dan ook steeds meer moeite om talent aan te trekken en te behouden. Dit uit zich in counteroffers om getalenteerde medewerkers aan boord te houden. Reiskostenvergoeding wordt voor werknemers steeds belangrijker. Het is één van de meest gewilde voordelen boven op het bestaande pakket. Naast salaris wint de optie om een (elektrische) fiets te leasen aan populariteit. Maar ook een periodieke bonus, 13e maand, zorg- en tandartsverzekering zijn steeds belangrijker voor werknemers.

Factoren bij loonsverhoging

De beslissingen over loonsverhoging worden sterk beïnvloed door factoren als het aantal jaren dat iemand in hun huidige functie heeft gewerkt (24%) en algemene werkervaring (13%). Opvallend is dat een proactieve vraag naar loonsverhoging door werknemers zelf (11%) voor steeds meer werkgevers een doorslaggevende factor is. Deze trend onderstreept het belang van open communicatie tussen werkgevers en werknemers.

Hoeveel zou ik moeten verdienen ?

Kom op een interactieve manier alles te weten over de salarissen voor tal van functies en trends binnen administratie, HR en customer support en finance en boekhouding in Nederland.

Meer blogposts...