
Het takenpakket van office support professionals ziet er anno 2021 heel anders uit dan een paar jaar geleden. Zeker sinds de coronacrisis zijn hun taken een flink stuk uitgebreider en gevarieerder geworden. Dat is ook niet gek: de vaardigheden van deze professionals komen in elke tak van het bedrijf van pas, en ze zijn dan ook in staat om ondersteuning te bieden precies waar dat nodig is. Zo zorgen ze ervoor dat teams – ter plaatse, op afstand of hybride – kunnen blijven draaien als een goed geoliede machine. Deze trends in administratie, HR en office support kwamen naar boven uit het onderzoek voor de Salarisgids 2022.
Nieuwe vaardigheden
Door het hybride werken speelt het werk zich niet langer volledig op kantoor af. Daardoor is er ook minder behoefte aan zaken als het ontvangen van klanten. Werknemers voor wie dit binnen het takenpakket valt, krijgen andere taken. Zo worden ze vaker gevraagd om de socialmediakanalen van de organisatie te onderhouden of andere digitale ondersteuning te bieden. Een hoog aanpassingsvermogen (AQ) blijft dan ook erg belangrijk. Daarnaast geven twee op de tien hiring managers (22 procent) een behoefte aan nieuwe vaardigheden aan als belangrijkste langetermijngevolg van de pandemie. De meest gevraagde skills in administratie, HR en office support zijn op dit moment veerkracht, zelfstandig werken, digitale skills, creatief denken en wendbaarheid.
Hoge lonen
Er is een aanhoudende vraag naar talent voor administratieve functies. We zien dat ook aan het feit dat het aantal tijdelijke contracten en het aantal tijdelijke contracten die overgaan in vaste contracten, allebei toenemen. Op de huidige arbeidsmarkt hebben kandidaten veel mogelijkheden – zo ook startende administratieve professionals. Zij zijn zich bewust van hun waarde en gebruiken dit als startpunt voor hun loononderhandelingen. Voor officemanagement-functies zien we geen grote veranderingen in het salaris. Wel voorziet 13 procent van de hiring managers in 2022 hogere bonussen.
Goed sollicitatieproces belangrijker dan ooit
Door het op afstand werken en de aantrekkende markt is het cruciaal dat sollicitatieprocessen snel en soepel verlopen om geen kandidaten te verliezen. Een op de drie managers (34 procent) zet in op verkorte sollicitatieprocessen in het wervingsproces. Ook kandidaten hechten steeds meer waarde aan een aangenaam sollicitatieproces – zorg er dus voor dat je voldoende en transparant terugkoppelt, en altijd met feedback.
Hoeveel zou ik moeten verdienen - of aanbieden?
Kom op een interactieve manier alles te weten over de salarissen voor tal van functies en trends binnen administratie, HR en office support, finance en boekhouding en project en interim-management in Nederland.