Het belang van soft skills: 3 redenen waarom sociale vaardigheden minstens zo belangrijk zijn als technische

Geplaatst door Robert Half on 09/02/2018

Voor werknemers in de financiële en accountingsector is een aantal vaardigheden onmisbaar. Zo heeft een professionele accountant verstand van financiën, Excel en ERP-systemen, en is hij niet bang om uitgebreide salarisadministraties en financiële rapportages te maken. Maar daarnaast moeten sociale vaardigheden in deze beroepsgroep niet onderschat worden – de soft skills.

Bij sociale vaardigheden denk je in eerste instantie misschien aan communicatieve zaken, zoals luisteren en helder communiceren. Soft skills gaan echter verder dan dat. Ook goed samenwerken in teamverband, plannen en organiseren en collega’s meekrijgen met ideeën zijn voorbeelden van soft skills die steeds belangrijker worden in werkomgevingen. Kortom: de vaardigheid om effectief met mensen om te gaan. Maar ook het neerzetten van een strakke presentatie en omgaan met conflicten. Waarom winnen soft skills steeds meer aan belang?

1. Soft skills onderscheiden je van anderen

Waarschijnlijk zijn er ook in jouw baan bepaalde taken die iedere collega uitvoert. Denk aan administratie of het maken van financiële rapportages. Dit soort werkzaamheden moeten op een bepaalde manier gebeuren, en bieden weinig ruimte voor eigen inbreng. Met soft skills daarentegen, kun je je wél onderscheiden van je collega’s. Bijvoorbeeld doordat je aantoont ambitie te hebben en graag te leren, of wanneer je zaken helder kan uitleggen. Maar ook al wanneer je een luisterend oor bent voor collega’s of team spirit toont door op vrijdagmiddag gezellig even te blijven hangen.

2. Je wordt erop beoordeeld

Tijdens sollicitaties word je niet altijd beoordeeld op werksituaties. Stel dat je solliciteert als boekhouder: de kans is klein dat je tijdens het gesprek moet aantonen dat je bepaalde administratiesoftware goed onder de knie hebt. Wél wordt er gekeken hoe je overkomt tijdens het gesprek en of je binnen het team zou passen. Hetzelfde geldt voor functionerings- en beoordelingsgesprekken. Voor een goede beoordeling is het een voorwaarde dat je bepaalde werkzaamheden goed uitvoert – hard skills – en maken juist soft skills het verschil.

3. Hard skills worden geautomatiseerd

We leven in een tijd van toenemende digitalisering. Dat betekent dat bepaalde processen in toenemende mate worden geautomatiseerd. Dus kan een accountant nog zo goed zijn in het maken van de perfecte financiële rapportage of salarisadministratie, zodra dit automatisch gebeurt moet hij zich zien te bewijzen op andere gebieden. Je raadt het al: soft skills. In de finance- en accountingsector gaat het volgens CFO’s dan met name om het beschikken over goede analytische vaardigheden, een strategische visie en communicatief sterk zijn.

Meer weten over het belang van sociale vaardigheden of benieuwd naar andere trends in de finance- en accountingsector? Ontdek de Salarisgids.

Meer blogposts...