A compliment a day…

Geplaatst door Robert Half 28/02/2019

De Nationale Complimentendag staat al sinds 2003 jaarlijks op de kalender. En dat is niet zomaar. Nuchtere Nederlanders blinken namelijk niet uit in het geven (of ontvangen) van complimenten, zeker niet op de werkvloer. En dat is jammer, want complimenten zorgen voor gemotiveerde, zelfverzekerde en tevreden werknemers.

Wanneer werknemers een fout maken of bepaalde werkkwaliteiten kunnen verbeteren horen ze dit vaak direct. In tegenstelling tot positieve feedback. Zo worden complimenten vaak gezien als overbodig: ‘je doet toch gewoon je werk?’. Goed gedrag op de werkvloer wordt beschouwd als normaal. Toch kun je als werkgever veel bereiken met het – oprecht – geven van een pluim. Gebrek aan waardering is namelijk een van de grootste oorzaken van ziekteverzuim of voortijdig vertrek van werknemers. Uit onderzoek van PGGM onder 5.403 medewerkers uit de zorgsector blijkt dat 1 op de 7 overweegt te vertrekken als gevolg van een gebrek aan waardering. Twintig procent van de ondervraagden zegt zelfs nooit waardering voor het werk te ontvangen. En dat terwijl het merendeel van de werknemers (46 tegenover 21 procent) liever een compliment krijgt, dan een salarisverhoging.

Krijgen doet geven

We zijn over het algemeen dus niet scheutig met complimenten, terwijl dit juist kan zorgen voor topprestaties van je werknemers. Een werknemer weet door positieve feedback namelijk goed wat er van hem/haar verwacht wordt en kan duidelijk zien welke bijdrage hij/zij levert aan het doel van de organisatie. Bovendien dragen complimenten bij aan verbondenheid, een van de basisbehoeften van de mens. Werknemers ervaren meer steun en erkenning, waardoor ze zich zekerder voelen en gestimuleerd worden om nóg beter te presteren. Ze gaan namelijk werken vanuit hun sterktes en kwaliteiten en tonen meer eigenaarschap en verantwoordelijkheid. Nog een mooie bijkomstigheid: het geven van complimenten werkt aanstekelijk. Mensen die complimenten krijgen, geven ze zelf ook eerder.

Een compliment op z'n tijd

Het geven van complimenten biedt dus veel voordelen. Maar, ga niet lukraak en overbodig met pluimen strooien. Complimenten hebben alleen effect als ze oprecht en origineel zijn. De medewerker die fout op fout maakt complimenteren met zijn/haar gestructureerde werkwijze, kan zelfs een averechts effect hebben. Bewaar niet alle positieve feedback tot de beoordelingsgesprekken, maar complimenteer werkgevers wanneer daar reden toe is. Dus waar wacht je nog op, jij getalenteerde en hardwerkende manager?

Meer tips ontvangen? Schrijf je direct in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijving nieuwsbrief

Gelieve uw Voornaam in te vullen.
Gelieve uw E-mail in te vullen.

Geef aan welke informatie het meest relevant is voor jou:*

Gelieve een optie te kiezen.

Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Meer blogposts...