Hoe zorg je dat je niet altijd moe bent na werk?

Geplaatst door Robert Half on 22/02/2024
Gemiddelde leestijd : 2 minuten

Het is normaal dat je je na een werkdag zowel mentaal als fysiek een beetje vermoeid voelt: je bent immers hard bezig geweest. Echter, als je elke dag thuiskomt met een groot gevoel van vermoeidheid, is er iets mis. Langdurige, zware vermoeidheid door werk zorgt er namelijk voor dat je lichaam en geest steeds meer uitgeput raken, waardoor het lastiger wordt om je energie ’s avonds en ’s nachts weer aan te vullen. Sijpelt dit te lang door, dan kan je zelfs overspannen raken. Gelukkig zijn er manieren om ervoor te zorgen dat je je na een werkdag niet compleet moe voelt, en dat je zelfs nog energiek op je voeten staat. Hier zijn een paar tips die je kunt gebruiken om langdurige vermoeidheid te voorkomen:

1. Bespreek het op werk

Als je je al moe voelt terwijl je aan het werk bent, neem je die vaak ook mee naar huis. Bekijk in deze situatie voor jezelf wat je op een werkdag energie geeft en wat energie kost. Bespreek dit met je manager om een betere balans te vinden. Geen enkele werkgever wil dat zijn mensen uitvallen door vermoeidheid, dus ook zij zijn erbij gebaat om je snel te helpen.

2. Rust uit

Hoewel voldoende rust nemen niet de enige oplossing is, vormt het wel de basis. Dit werkt op zowel fysiek als mentaal niveau. Gebruik je avond en weekend niet om je e-mails te lezen of dat ene rapport af te maken, maar geef je hersenen rust. Als je ’s ochtends fris aan je werkdag begint, zul je mentaal minder snel moe worden.

3. Creëer routine

Om mentale rust te vinden, kan het helpen om het aantal keuzes en prikkels te verminderen. Houd daarom vast aan routines. Check je e-mails op vaste tijdstippen en zet notificaties uit. Eet desnoods elke dag hetzelfde ontbijt, zodat je daar niet meer over hoeft na te denken. Dit bespaart ook nog eens tijd.

4. Plan tijd in om even niets te doen

Om mentale overprikkeling te voorkomen, is het belangrijk om af en toe even niets te doen, of in ieder geval iets wat niet met werk te maken heeft. Neem een kop koffie of thee en lees een stukje uit een tijdschrift, of staar gewoon vijf minuten uit het raam. Je zult merken dat je daarna weer met frisse moed verder kunt met je taken en je minder uitgeput voelt na het werk.

5. Pak je hobby('s) op

Heb je een hobby? Vaak hebben volwassenen hier weinig tijd voor of zijn ze er te moe voor, terwijl een hobby juist je energieniveau kan verhogen. Dus stof die gitaar af, volg een les stijldansen of start een online cursus fotografie. Doe iets waar je blij van wordt. Je zult zien dat je na je werk dan vol energie aan de slag gaat.

In een ideale situatie heb je niet alleen na het werk energie, maar ook tijdens je werk. Denk daarom na over je ambities en doe bijvoorbeeld een persoonlijke SWOT-analyse om te achterhalen waar je het allemaal voor doet. Met een positieve instelling ga je met plezier naar je werk, wat je vervolgens energie geeft om ook nog van je avond te genieten.

Ben je op zoek naar een job die je de energie geeft die je nodig hebt?

Meer blogposts...