Zo gebruik je jouw bedrijfscultuur om personeel te behouden

Geplaatst door Robert Half on 21/08/2023
Gemiddelde leestijd : 3 minuten

 

Een sterk rekruteringsbeleid stopt niet bij het succesvol aannemen van een nieuwe collega. Het is een voortdurend proces dat al snel overgaat in retentie: de kunst om de loyaliteit van je werknemers te bevorderen en ze bij je te houden.

Retentie begint op dag één: een goede eerste indruk maken op een nieuwe werknemer is belangrijk, maar compleet zinloos wanneer de ervaring van die eerste indruk zich niet continu doorzet. Zo voelt een nieuwe collega zich na twee weken mogelijk alweer slecht.

Je hebt ongetwijfeld aan het begin een mooi verhaal verteld over hoe iedereen in je bedrijf sterk samenwerkt, groeit in een professionele maar losse sfeer en hoe je mensen beloont die zich extra inzetten. Daarom is het belangrijk om die positieve indruk levend te houden door de geschetste bedrijfscultuur niet weg te laten vallen.

Hier geven we je vijf tips om je bedrijfscultuur goed in te zetten voor je retentiebeleid.

1. Maak de bedrijfscultuur voelbaar in alle communicatie

Ook lang na de onboarding moeten de bedrijfsnormen en -waarden nog altijd duidelijk zijn in alle communicatie met je werknemers. Daarin is een belangrijke taak weggelegd voor managers, die hun teams kunnen tonen hoe de bedrijfscultuur belangrijke beleidsbeslissingen beïnvloedt. Denk bijvoorbeeld aan het werken met zoveel mogelijk hernieuwbare energie, of aan het digitaliseren van papieren processen.

2. Let op de details

Een sterke bedrijfscultuur zit diepgeworteld in elk aspect van je bedrijf. Stel dat je iemand promoveert: maak dan duidelijk hoe de werkethos en -ethiek van die collega een grote invloed had op zijn of haar prestaties – en dus op de promotie.

Bij Robert Half zijn er hiervoor een aantal reward-programma’s. Werknemers kunnen onder andere een everyday hero-erkenning geven via een leuk tekstje en een button voor in de handtekening van hun e-mails. Het spreekt voor zich dat dit de team spirit bevordert.

3. Hou de vinger aan de pols

Organiseer regelmatige informele gesprekken waarin werknemers hun mening over de manier van werken kunnen laten horen. Vraag hen naar ervaringen met de bedrijfscultuur en geef hen inspraak: wat is al goed? Wat kan nog beter? Hecht waarde aan hun input en je zult zien dat je personeel zich beter voelt bij het bedrijf.

4. Geef voldoende aandacht aan initiatieven

Steunen je teams of individuele collega’s goede doelen? Hebben ze een tandje bijgezet om een klant met een probleem uit de nood te helpen, of hebben ze een innovatief idee geopperd? Geef er voldoende aandacht aan tijdens meetings en bedrijfsevents, want je werknemers zullen dit erg waarderen.

De Charity Day, bijvoorbeeld, is een jaarlijks initiatief waarbij de werknemers van Robert Half een dag de handen uit de mouwen steken in een asiel, daklozencentrum of een gelijkaardig goed doel.

5. Walk the walk

Werknemers hebben de neiging om zich aan hun verantwoordelijke te spiegelen. Ze kijken daarbij naar wat je doet, niet naar wat je zegt dat je doet. Wees daarom zelf elke dag die ideale werknemer.

Beloont jouw bedrijfscultuur ondernemerschap, wees dan niet te streng wanneer iemand de moed heeft om een idee uit te werken, maar daarbij af en toe een fout maakt. Integendeel, motiveer je werknemers om steeds nieuwe dingen te proberen of te verbeteren waar mogelijk.

Samen zorgen al deze aspecten ervoor dat je personeel die positieve indruk en dat fijne gevoel van aan het begin blijft behouden.

Meer tips ontvangen over een personeelsbeleid dat helpt om werknemers te behouden?

Inschrijving nieuwsbrief

Meer blogposts...