Werksfeer verbeteren – 6 tips om hier zelf aan bij te dragen

Geplaatst door Robert Half on 11/07/2019

Een schets: bedrijf A en bedrijf B hebben allebei evenveel werknemers in dienst. Die werknemers zijn min of meer even oud, doen ongeveer hetzelfde werk en de man-vrouwverhouding is gelijk. Pas als je een dag in de organisatie meedraait, merk je verschillen. In bedrijf A wordt veel geklaagd – over het werk, over klanten, of zelfs over elkaar. Terwijl medewerkers het hier over elkaar hebben, praten ze bij bedrijf B juist mét elkaar. Ook wordt hier meer gelachen en je voelt dat mensen het er naar hun zin hebben. Kortom: de werksfeer bij bedrijf B is veel prettiger dan bij de concurrent. Met als gevolg dat werknemers van bedrijf B met meer plezier naar hun werk gaan, meer passie houden voor hun werk en bedrijf B uiteindelijk betere resultaten boekt dan bedrijf A. Bij welke organisatie zou jij het liefst werken?

Oorzaken van een slechte werksfeer

Dit voorbeeld toont aan hoe belangrijk een goede werksfeer is – al is het maar omdat we met zijn allen zo veel tijd doorbrengen op ons werk. Bovendien heeft een slechte werksfeer invloed op ziekteverzuim. Als er geen goede sfeer hangt op je werk, kan dat verschillende oorzaken hebben. Misschien is de werkdruk te hoog, waardoor iedereen gehaast en gestrest achter zijn bureau zit en dat mogelijk zelfs afreageert op collega’s. Zijn er dingen gebeurd die een deuk hebben geslagen in de passie voor het werk of het hart voor de zaak. Of zit er gewoon een (of meerdere) rotte appel(s) tussen die de rest van de medewerkers meeneemt in zijn of haar negativiteit. Wat de reden ook is – inhoudelijk kan het werk nog zo leuk zijn, als de sfeer onder collega’s dat niet is, ga je niet met een fijn gevoel werken. 

Zo valt een negatieve werksfeer te redden

Maar gelukkig heb je het verbeteren van de sfeer op je werk zelf in de hand. Volg bijvoorbeeld onderstaande tips. 

1.    Fleur je werkplek op

Laten we simpel beginnen, door de plek waar je dagelijks werkt op te fleuren. Dat begint met een opgeruimd bureau, want van rondslingerende paperassen en andere frutsels wordt niemand blij. Vervang die bijvoorbeeld door plantjes of foto’s van mooie herinneringen. Werk je op een flexplek? Zet die foto’s dan op de achtergrond van je laptop. Werkplek check? Mooi. Dan kunnen we verder.

2.    Geef echte aandacht

Natuurlijk behandel je je collega’s met respect, maar geef ze daarnaast ook regelmatig echte aandacht. Vraag verder dan het gebruikelijke ‘hoe was je weekend’. Vraag bijvoorbeeld naar hun vakantieplannen, ontdek wat hun hobby’s zijn. Zijn jullie allebei groot voetbalfan? Bespreek de laatste belangrijke wedstrijd. Weet je dat die ene collega kinderen heeft? Vraag hoe het met ze gaat. Heb je een werkgerelateerde vraag? Loop gewoon even bij hem of haar langs. Je collega zal zich gewaardeerd voelen, en dat krijg je uiteindelijk ook weer terug. Daar wordt werk al een stuk leuker van. 

3.    Investeer in ‘quality time’

Tijd doorbrengen met collega’s buiten kantooruren klinkt misschien als een hele investering. Maar we beloven je: het is het waard. Want door simpelweg nu en dan wat extra tijd door te brengen met collega’s, investeer je óók in jullie onderlinge relatie, en dat komt de sfeer sowieso ten goede. Blijf bijvoorbeeld eens wat langer hangen tijdens de vrijdagmiddagborrel (of organiseer ‘m zelf), maak een wandeling tijdens de lunchpauze, ga na het werk samen een rondje hardlopen of duik de kroeg in voor een avondje karaoke. Samen lachen gegarandeerd, en dat versterkt jullie band.

4.    Maak feedback bespreekbaar

Hoe beter de relatie met collega’s, hoe beter je dingen met ze kunt bespreken. Ook als het gaat om het geven van feedback. Dus moet je iets van het hart? Blijf er niet mee rondlopen, maar maak het bespreekbaar. Merk je dat je je ergens aan ergert? Ontdek waar dat door komt en geef hier feedback over. Dat kan moeilijk zijn, maar uiteindelijk draagt het wel bij aan een betere sfeer. Want als jij ermee blijft zitten, ga je het al dan niet ongemerkt ventileren. Hier staat natuurlijk wel tegenover dat je ook zelf openstaat voor feedback.

5.    Vier overwinningen

Jullie werken aan gezamenlijke doelstellingen. Dus wanneer die behaald worden, mag dat best gevierd worden. Sterker nog: we zouden bijna zeggen dat dat moet. Dat is uiteindelijk immers waar je het voor doet. Door overwinningen te vieren, stimuleer je een groepsgevoel en creëer je meer feeling met de organisatie en een positieve bedrijfscultuur. Waardoor collega’s ook de volgende keer weer hun best zullen doen om ook volgende doelen te bereiken. Win-win!

6.    Geef het goede voorbeeld

Nu je weet wat je moet doen om een positieve werksfeer te promoten, is het zaak dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Dus: praat niet te veel over jezelf, maar vraag liever naar anderen. Stop met klagen – daar wordt niemand beter van. Roddel niet over collega’s, maar geef in plaats daarvan eens een gemeend compliment. Je zult zien dat de sfeer hiervan binnen no time zienderogen opknapt; goed voorbeeld doet immers volgen!

Meer tips voor op je werk ontvangen?

Meer blogposts...