Wat is ESG en waarom is het belangrijk voor CEO's?

Geplaatst door Robert Half on 08/05/2024
Geschatte leestijd: 4 minuten

Stel je even een kledingmerk voor dat zich op klanten richt tussen de 16 en 25 jaar – een snelgroeiend privébedrijf dat sterk inzet op e-commerce. Het bedrijf ervaart druk om zijn duurzaamheidsrapportage en relaties met leveranciers te verbeteren. Een beursgang is pas een optie als het bedrijf investeerders en klanten ervan kan overtuigen dat het kan veranderen. 

Deze situatie zal bekend in de oren klinken bij veel digitale bedrijven die moeten inzetten op ESG (milieubeleid, sociaal beleid en governance). Wat is ESG en waarom is het belangrijk? Topmanagers willen graag weten hoe ze hun impact kunnen meten en welke operationele vaardigheden ze nodig hebben voor een succesvolle transformatie. ESG en digitale transformatie spelen daarbij een belangrijke rol. 

1. Alles begint aan de top 

Dus, waar horen CEO’s te beginnen? Allereerst vragen ze zichzelf best af wat ESG is en waarom het belangrijk is voor hun bedrijf. Als ze die vraag eerlijk kunnen beantwoorden, wordt het gemakkelijker om over ESG te praten en het concept te integreren in de bedrijfsstrategie. Ten tweede is het goed om rekening te houden met de drijvende krachten achter verandering. Welke ESG-regelgeving is van toepassing? Hoe gebruik je die regels als opstapje om nóg meer te doen? Zijn er best practices? Hoe zal ESG helpen om werknemers, klanten en investeerders aan te trekken? De jongere generaties zijn milieubewust, maar je moet iedereen meekrijgen. Als ESG geen prioriteit krijgt, zullen bepaalde investeerders je bedrijf namelijk links laten liggen. 

CEO's moeten dus onderzoeken hoe technologieleveranciers en opiniemakers denken over ESG in de modewereld. Vervolgens komt het erop aan een visie uit te stippelen, hierover intern te communiceren, en de impact van ESG te benadrukken. Daarnaast moet er uiteraard geïnvesteerd worden in digitale platformen en nieuwe vaardigheden. 

2. Specialisten uit andere sectoren aan boord halen 

We zien voorlopig nog niet dat bedrijven specifieke ESG-medewerkers aannemen, maar er is wel een toenemende behoefte aan data- en duurzaamheidsprofessionals. Sommige bedrijven doen daarvoor een beroep op grote consultancybureaus. Andere zijn tot de conclusie gekomen dat er specialisten zijn met tientallen jaren ervaring in dit domein, en dat velen van hen manieren hebben ontwikkeld om emissies te meten en data vast te leggen. 

Vergeet niet dat elk olie- en gasbedrijf, mijnbouwbedrijf of infrastructuurbedrijf al tientallen jaren bezig is met milieuregelgeving. Ze weten hoe ze met meerdere stakeholders moeten samenwerken – van gemeenschappen tot investeerders en klanten. Intern ESG-talent bestaat, maar is niet in elke sector direct beschikbaar. Ons kledingbedrijf zal dus misschien mensen uit een andere sector moeten werven die hun kennis kunnen toepassen in een nieuwe context. 

3. Technologie en ESG 

Een belangrijk aandachtspunt voor CEO's zal zijn om te begrijpen hoe technologie zich verhoudt tot de kernprocessen van het bedrijf. Waar wordt er bij de productie van kleding bijvoorbeeld afval geproduceerd? Voldoet dat afval aan de huidige wetgeving? Wat kan er gedaan worden om die hoeveelheid afval te verminderen? Als de kleding vervoerd wordt naar winkels, moet er ook nagedacht worden over de CO2-voetafdruk daarvan en de eventuele transitie naar een geëlektrificeerd wagenpark. 

Hoe de technologie de prestaties meet en de resultaten interpreteert, is in elk geval van cruciaal belang. Daarom is er een Chief Technology Officer nodig die lid is van de raad van bestuur – iemand die het werk van duurzaamheidsprofessionals en datawetenschappers kan vertalen naar de CEO. 

4. Blik op de toekomst

 In ons voorbeeld zal het kledingmerk de ESG-transitie wellicht overleven, aangezien het al ervaring heeft met digitale transformatie. Wat het bedrijf vooral nodig heeft, zijn mensen met ESG-vaardigheden die data kunnen doorgronden en het bedrijf kunnen voorbereiden op de toenemende regelgeving. Een beursnotering gaat namelijk gepaard met nieuwe verplichtingen op het gebied van rapportage, maar ook klanten en werknemers zullen van zich laten horen als ze geen vooruitgang zien. 

In het komende decennium zal de relatie tussen digitale transformatie enerzijds en ESG anderzijds bedrijven sterker maken. Dit vereist een generatie managers op C-niveau die feeling hebben met beide en in staat zijn om de juiste teams rond zich te bouwen. Daarom is ESG nu belangrijk voor CEO's in de context van digitale transformatie. 

 

Charlie Grubb is Managing Director bij Executive Search in het Verenigd Koninkrijk 

Stephen Mill is Managing Director bij Executive Search in Canada 

 

Robert Half Executive Search 

Robert Half Executive Search is een van de meest toonaangevende adviesbureaus in de wereld voor de werving van directie- en bestuursleden. Ons bewezen adviesmodel onderscheidt zich door een praktische, gepersonaliseerde benadering te combineren met ons uitgebreide internationale netwerk en unieke veelzijdigheid. 

Dankzij onze jarenlange ervaring en diepgaande sectorale kennis vervullen we voor onze cliënten een dubbele functie: als marktbarometer en betrouwbare ambassadeur. Hierdoor kunnen we vandaag trots terugblikken op het invullen van cruciale topfuncties voor zowel kleine, middelgrote als beursgenoteerde ondernemingen en bedrijven in private, private-equity- en familiale handen. 

Ons advies en onze begeleiding houden zowel voor de onderneming als de kandidaat meer in dan wat de opdracht voorschrijft. De juiste kandidaat vinden is immers maar een eerste stap in het uitbouwen van een toekomstgerichte benadering op het vlak van management en leiderschap op lange termijn.

Boardroom Navigator 2023

Benieuwd naar meer inzichten in prioriteiten, trends en uitdagingen voor executive commitees en private equity investeerders?

Download de Boardroom Navigator

Meer blogposts...