Waarom regio Eindhoven een serieuze concurrent voor de Randstad wordt

Eindhoven

De regio Eindhoven werpt zich meer en meer op als aantrekkelijk alternatief voor de Randstad. Het zet daarbij in op techniek, vanwege de Technische Universiteit (met 9.909 studenten) en verschillende innovatieve initiatieven die er het levenslicht zien. Een extra troef: de regio Eindhoven telt een beroepsbevolking van in totaal 120.000 werknemers, waarvan de helft hoogopgeleid is. Roderick Francot, Division Manager Finance en Accounting voor Robert Half in de regio Eindhoven, duidt de mogelijke aantrekkingskracht van de regio en de kansen voor bedrijven en werknemers.

Contacteer ons kantoor in Eindhoven

Internationale bedrijven, met een hoofdkwartier in de Randstad, weten Eindhoven steeds beter te vinden bij het opzetten van service centers. De reden hiervoor is dat Eindhoven relatief centraal in Nederland ligt, goede verbindingen biedt met België en Duitsland, een vliegveld bezit en een relatief hoogopgeleide regio is. Daarnaast wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van Eindhoven Airport; jaarlijks vliegen rond de vier miljoen mensen via de luchthaven.

Inmiddels telt Eindhoven 16.289 bedrijven die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel, waarvan Philips met 17.000 werknemers met afstand de grootste is. Deze aanwas van bedrijven zorgt voor meer werkgelegenheid voor hoogopgeleide werknemers. Hierdoor heeft Eindhoven zich al opgewerkt tot derde mainport van Nederland, na de Rotterdamse haven en luchthaven Schiphol. De meeste werkzame personen zijn actief in de zakelijke dienstverlening en advisering (25.305).

Investeer in Employer Branding

Een belangrijke uitdaging van bedrijven die zijn gevestigd in Eindhoven, is het imagoverschil met de bedrijven in de Randstad. De Amsterdamse bedrijven hebben een enorme aantrekkingskracht en zowel Eindhoven als de bedrijven die er gevestigd zijn hebben nog niet de naamsbekendheid om hieraan te tippen. Hierdoor hebben bedrijven het soms lastig om talentvolle medewerkers binnen te halen. De Eindhovense bedrijven moeten investeren in employer branding. Dit betekent dat ze hun bedrijfscultuur naar buiten toe moeten profileren. Als een bedrijf bijvoorbeeld op een bepaalde manier maatschappelijk verantwoord onderneemt of een speciale organisatiestructuur heeft, is dit een mooi reclamebord voor de markt. De nieuwe generatie werknemers vindt het steeds belangrijker om zich aan te sluiten bij een bedrijf dat bij hun eigen waarden aansluit. Op het moment dat bedrijven afzonderlijk hun brand imago op orde hebben, zal dit ook een positief effect op het imago van de regio hebben.

De regio Eindhoven begint langzaam ook aan het eigen imago te werken. In de afgelopen jaren heeft de regio zich ontwikkeld tot een bakermat van (technische) startups en innovatieve projecten. Een voorbeeld hiervan is Brainport Eindhoven dat zich ontpopt als het centrum voor innovatie en hightech in Europa. Hierdoor heeft de regio Eindhoven meteen een voordeel; de regio kan zich profileren als de hotspot voor talenten die zich in de techsector willen manifesteren. Werknemers krijgen in de regio Eindhoven de kans om mee te gaan werken aan innovaties die de toekomst vormen in verschillende sectoren (van gezondheid tot mobiliteit).

Investeringsaanwervingen in opmars

Hoewel deze startups en projecten een professionele trekpleister voor de regio zijn, zorgen ze niet per se voor meer werkgelegenheid. De gevestigde bedrijven profiteren hiervan, omdat hun aandeel in de Eindhovense banenmarkt wel groeit. Inmiddels zijn er 150.265 banen in de regio Eindhoven, die voor een belangrijk deel door forenzen worden ingevuld. Een paar jaar geleden waren Eindhovense bedrijven voornamelijk op zoek naar vervangers van vertrokken medewerkers en bleef het absolute aantal medewerkers gelijk. Nu zoeken ze niet alleen naar vervangers, maar zijn ze ook op jacht naar uitbreidingen binnen het team. De omgeving Eindhoven kende dan ook een economische groei van 3 procent. Een procent meer dan de gemiddelde landelijke groei. Regiospecifiek gezien, is er dus enerzijds een verlangen naar ondernemende kandidaten en anderzijds zeer technisch onderlegde kandidaten. Op deze manier worden gevestigde bedrijven voorzien van personen met een startup-mentaliteit en anderzijds krijgen startups er ondernemende geesten bij. Eindhoven is niet voor niets uitgeroepen tot de derde meest innovatieve stad ter wereld, na Londen en Helsinki.

Kandidaten zijn mobieler

Tijdens de economische crisis bleven medewerkers vanwege baanzekerheid op hun plek zitten, maar omdat de economie aantrekt, bewegen medewerkers tegenwoordig makkelijker tussen bedrijven en staan ze sneller open voor andere functies. Hierdoor zijn organisaties ook genoodzaakt sneller te schakelen op de arbeidsmarkt en hun selectieprocedures daar op aan te passen om zo de juiste medewerkers binnen te halen. Tijdens de crisis hadden bedrijven uit een grote bron van kandidaten te kiezen en kon een selectietraject meerdere weken beslaan. Nu loopt een bedrijf het risico om een topkandidaat te missen omdat deze uit meerdere functies te kiezen heeft.

Soft skills in opmars

Van de kandidaten zelf wordt echter ook een verandering verwacht. In de regio Eindhoven keken bedrijven vooral naar een risicoloze invulling van vacatures; een accountant werd aangesteld om de financiën inzichtelijk en op orde te houden. Nu wordt een ander soort kandidaat gezocht: een businesspartner die niet alleen de financiën beheert, maar tevens meedenkt in de bedrijfsoptimalisatie en strategie voor de toekomst. De kandidaat moet daarnaast een uithangbord zijn voor het bedrijf. Medewerkers dienen een presentatie te kunnen houden, communicatief vaardig te zijn en mee te kunnen denken over de toekomst van de organisatie. Deze nieuwe vaardigheden worden niet zomaar door werkervaring ondervangen, maar vraagt ook om een trainingscurriculum binnen de organisatie.

Het bieden van deze trainingen is meteen een perfect middel voor een bedrijf om zich te onderscheiden van de concurrentie. Hiermee kunnen bedrijven de toptalenten over de streep trekken om uiteindelijk te wedijveren met de concurrentie uit de Randstad.

Eindhoven als opbloeiende regio

Door de economische groei en het innovatieve karakter van de regio, onderscheidt Eindhoven zich van andere gebieden. Kijkend naar de strategische ligging en het aantal hoogopgeleiden, wordt er een landschap gevormd waarin innovatie en technologie kunnen worden ontwikkeld. Dit, en het opbouwen van een goed imago van de bedrijven in de regio, zorgt ervoor dat de regio Eindhoven een aantrekkelijke plek is voor de nieuwe generatie om te werken. Op deze manier ontwikkelt Eindhoven zich tot een volwaardige tegenhanger van de Randstad.

Deze pagina delen