Power poses: de rol van lichaamshouding op je zelfvertrouwen

Geplaatst door Robert Half 26/09/2018

Een van de belangrijkste factoren voor succes hebben op je werk is zelfvertrouwen. Met zelfvertrouwen voel je je vrolijker en ben je productiever. Maar: zelfvertrouwen kun je niet kopen, noch opwekken. Toch stelde Amy Cuddy, Harvard-professor in sociale psychologie, in 2010 dat er een truc bestaat om je zelfvertrouwen te vergroten en tegelijkertijd je stressniveau te verlagen. Ze noemde het ‘power poses’, bepaalde lichaamshoudingen die je twee minuten moet innemen om je brein te laten geloven dat je meer zelfvertrouwen hebt. Er zijn echter ook onderzoeken geweest die de resultaten uit het Harvard-onderzoek onderuit haalden. Hoe dan ook is het een interessante theorie die nadere verdieping verdient. In deze blogpost bijvoorbeeld.

Verander je brein door je lichaamshouding

De vraagstelling van het onderzoek waar Cuddy haar theorie op baseerde luidde als volgt: ‘Ons brein heeft effect op ons lichaam. Maar heeft ons lichaam andersom ook effect op ons brein?’. Dat werd getest via de eerder genoemde power poses. Er bestaan high power en low power poses. Een high power pose straalt zelfvertrouwen uit, is krachtig en open. Denk aan je armen spreiden of ze in je zij zetten. Of je kin optillen en je schouders naar achter drukken. Een low power pose is geslotener en minder uitgesproken: je armen over elkaar of gebogen bijvoorbeeld.

In het onderzoek namen deelnemers twee minuten een high power pose aan, waarna ze een gok moesten wagen in een test. Het wangslijmvlies werd voor en na de test afgenomen. Daarna deden ze exact hetzelfde, alleen dan met een low power pose. Wat bleek: van diegenen die de high power pose hadden aangenomen durfde 86 procent deel te nemen aan het gokspel, overtuigd dat ze zouden winnen. Bij de low power pose-groep was dat slechts 60 procent.

Wat kun jij doen?

De onderzoekers concludeerden dat je je brein dus kunt veranderen met je lichaamstaal. Oftewel: met een krachtige lichaamshouding kun je testosteron aanmaken. En met meer testosteron durf je uitdagingen beter aan, kom je krachtiger over en kun je mensen voor je winnen. In veel financiële functies zijn dat handige kwaliteiten om te hebben. Of je nu wel of niet gelooft dat je lichaamshouding kan helpen; feit is wel dat het interessant is om na te denken over wat jij hier in je werk mee kunt.

Heb je bijvoorbeeld een belangrijke presentatie of acquisitiegesprek? Trek jezelf dan vlak hiervoor even terug en voer twee minuten lang een high power pose uit. Maak jezelf groot, spreid je benen of armen en rol je schouders naar achter. Ook een optie: in een bureaustoel gaan zitten, je benen gekruist op het bureau leggen, je vingers in elkaar rijgen in je nek en naar achter leunen. Ja, een beetje als een directeur dus.

Als dan het moment daar is, houd je de high power pose nog wel aan, maar in een sterk afgezwakte vorm. Vergeet je houding niet, maar laat hem slechts een beetje zien. Je benen staan bijvoorbeeld nog wel uit elkaar, maar iets minder. Of zet slechts losjes een arm in je zij. Op die manier houd je je testosteronniveau op peil maar kom je niet agressief over. En dat is uiteindelijk wat je wilt.

Recente resultaten bewijzen het tegendeel

Zoals gezegd zijn de resultaten uit het onderzoek van Cuddy daarna nooit meer gereproduceerd. Nieuwere onderzoeken laten zelfs zien dat een krachtige houding niet per se invloed heeft op je succes. Volgens onderzoeker Joseph Cesario is er ‘nauwelijks een reden om te blijven geloven dat het aannemen van deze posen een effect hebben op het leven van mensen’. Onderzoeker Dana Carney, die destijds samenwerkte met Amy Cuddy, komt zelfs terug op haar eigen onderzoek. Zij gelooft ook niet meer dat power pose-effecten echt bestaan.

Conclusie: of je er nu in gelooft of niet, realiseer je wel dat je lichaamshouding effect heeft op hoe je overkomt op anderen. De moeite waard dus om eens uit te proberen tijdens je volgende presentatie.

Meer van dit soort blogs lezen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Meer blogposts...