Hoe verhoog je het moreel van je medewerkers in onzekere tijden?

Geplaatst door Robert Half 17/03/2020

In onzekere tijden moet je als manager zo veel mogelijk communiceren met je teamleden en hen maximaal op de hoogte houden van de bedrijfsplannen en operationele activiteiten. Zorg voor een open communicatie, overleg geregeld met je team, luister naar hen en vraag om feedback. Anders zou het moreel wel eens kunnen zakken.

Als het moreel goed zit voelen werknemers zich optimistisch, wat dan weer leidt tot een verhoging van de productiviteit, betere relaties met teamleden en managers, een hoger personeelsbehoud, betere prestaties en een ontspannen werksfeer.

Als manager kun je potentiële problemen met het moreel ook leren te herkennen, zodat je ze onmiddellijk kunt aanpakken. Wij zetten alvast enkele signalen op een rijtje, samen met wat tips om het moreel weer op te krikken.

1. Gewijzigde houding

Als de sfeer in je team niet goed zit, dan merk je dat wel. Tekenen die kunnen wijzen op een laag moreel zijn negativisme, een hoog of stijgend absenteïsmecijfer en een gebrekkige samenwerking of een verminderde inzet. Door regelmatig te overleggen met je medewerkers kun je peilen naar hun moreel, zodat je eventuele problemen ook vroeg kunt aanpakken.

2. Veel geruchten

Als er te weinig wordt gecommuniceerd, geeft dat aanleiding tot geruchten, misinformatie en conflicten. Zelfs als je slecht nieuws hebt of nog niet alle antwoorden klaar hebt, is communiceren altijd de beste optie. Hoe meer je teamleden kunnen vertrouwen op accurate informatie, hoe minder geruchten er zullen circuleren. Met een goede communicatie krijgen kun je zelfs negatieve berichten ombuigen tot iets positiefs.

3. Gebrek aan initiatief

Ongemotiveerde medewerkers doen gewoon wat er van hen gevraagd wordt en niet meer dan dat. Creëer als manager een omgeving waarin het nemen van initiatief, het tonen van leiderschap en het aanreiken van creatieve oplossingen aangemoedigd wordt. Zo geef je het moreel van je werknemers een boost en help je je personeel in alle omstandigheden te floreren.

4. Gebrek aan erkenning

Iedereen wordt graag gewaardeerd voor het werk dat hij of zij levert. Geef je medewerkers dan ook de nodige erkenning door ze te bedanken of te belonen met een (financieel) schouderklopje. Maak de beloning in ieder geval persoonlijk en ken ze meteen na de geleverde prestatie toe.

5. Slechte prestaties

Een laag moreel heeft al snel een negatieve impact op de kwaliteit van het werk van een team. Tekenen aan de wand zijn onder meer het missen van deadlines, een stijging van het aantal fouten of een slechtere dienstverlening. Vraag je teamleden of ze te veel werk op hun bord hebben en geef ze de nodige ondersteuning, zodat ze hun taken goed kunnen uitvoeren.

Er bestaan heel wat manieren om het personeelsmoreel op te krikken, maar ze draaien allemaal om het tonen van waardering en het verhogen van de betrokkenheid. Neem je beleid en strategieën voor personeelsbehoud eens onder de loep en creëer een werkomgeving die je medewerkers motiveert, zodat ze elke dag met de glimlach komen werken.

Meer blogposts...