Hoe beheer je je team in tijden van verandering?

Geplaatst door Robert Half on 26/03/2020

Wanneer je bedrijf zich in een overgangsfase bevindt, kan de geruchtenmolen al snel in overdrive gaan. Voor je in staat bent om een krachtig communicatieplan uit te werken, kan het verhaal al tal van keren omgegooid zijn.

Veranderingsmanagement moet daarom meteen van kracht gaan op het moment dat de disruptie – zowel in de positieve als in de negatieve zin – staat te gebeuren. Een allround toverformule voor de communicatie is er nooit. De manier waarop medewerkers tegenover verandering staan, kan immers grondig verschillen. Vaak hangen deze verschillen samen met de generatie waartoe de medewerkers behoren. Hoewel 30% van de CFO’s in een studie van Robert Half Management Resources aangaf dat het grootste verschil tussen de generaties ligt in de communicatievaardigheden, komt het omgaan met verandering op de tweede plaats met 26%.

Hieronder vind je enkele tactieken die je als manager kunt gebruiken om je medewerkers niet alleen te helpen om de verandering zelf en de noodzaak ervan te begrijpen, maar er ook toe bij te dragen en er voordeel uit te halen.

Communiceer, communiceer, communiceer

Communicatie moet altijd de hoogste prioriteit krijgen. Betrek je medewerkers zodra de doelstellingen en prioriteiten verschuiven. Ook als je niet over alle details beschikt, deel dan zo veel mogelijk informatie die waardevol kan zijn voor je team. Durf hen ook om input te vragen over de situatie.

Wees transparant

Je medewerkers zullen je toon oppikken. Als je niet eerlijk bent, voelen ze dat meteen aan. Leg daarom uit wat de verandering inhoudt. Licht toe wat er van het voltallige team en van de individuele medewerkers wordt verwacht. Als de verandering uiteindelijk positieve gevolgen zal hebben voor je medewerkers, maak dat dan van tevoren duidelijk. Ze zullen zich dan meer inspannen en vanzelf meer openstaan voor verandering.

Focus op de verwezenlijkingen

Elke medewerker is een belangrijke schakel om van een verandering een succes te maken. Het is een gezamenlijke inspanning. Aarzel dus niet om als manager elke overwinning op jullie pad samen te vieren.

Blijf communiceren

Het lijkt misschien overdreven, maar bij een verandering is communicatie echt cruciaal. Na een ingrijpende verandering – of het nu gaat om een overname of een nieuwe bedrijfsfilosofie – is het meer dan waarschijnlijk dat ook je communicatie met je medewerkers anders zal moeten gebeuren. Zo moet je hen mogelijk een opleiding of extra ondersteuning bieden, waarover ook moet worden gecommuniceerd.

Als manager is het belangrijk om elke verandering op een proactieve, doordachte en strategische manier te benaderen. Dat maakt de rest van het verhaal heel wat eenvoudiger!

Meer blogposts...