Nederlandse CFO's pessimistisch over vooruitzichten bonus, maar positief over lonen

20 augustus 2015

Internationale beloningstrends voor financiële werknemers in 2015 – Onderzoek in 16 landen

• 35% van de CFO’s verwacht hogere salarissen voor de financiële afdeling in 2015, een toename van 7% ten opzichte van 2014
  • 21% van de Nederlandse CFO’s verwacht geen bonussen uit te keren in 2015
  • Nederland staat onderaan in het Europese klassement voor wat betreft het toekennen van bonussen

Amsterdam, 20 augustus 2015 – Met de economie in Nederland die volgens het Centraal Plan Bureau (CBL) sneller groeit dan verwacht, stijgen de salarissen gestaag mee, maar blijven de bonussen achter. Dit blijkt uit internationaal onafhankelijk onderzoek van Robert Half, arbeidsbemiddelaar op het gebied van financiële en administratieve professionals, onder ruim 2400 CFO’s en financieel directeuren in 16 landen. Terwijl 35% van de 200 ondervraagde Nederlandse CFO’s stelt dat de lonen van financiële werknemers zullen stijgen in 2015, zit Nederland iets onder het Europese gemiddelde van 40%. Met 21% van de Nederlandse CFO’s die zegt geen bonussen toe te kennen in 2015 is Nederland het minst positief vergeleken met andere Europese landen.

Meer dan een derde (35%) van de Nederlandse CFO’s en financieel directeuren verwacht dat de salarissen voor de financiële werknemers in 2015 met gemiddeld 5% zullen stijgen. Dit is een significante stijging ( 8%) ten opzichte van 2014 toen 27% aangaf dat de salarissen zouden stijgen. Toch stelt de meerderheid (65%) van de CFO’s  een stabiel beloningsbeleid te hanteren.

Verwachte salaristrends op de financiële afdeling in 2015

MKB

Groot bedrijf/

multinational

Hogere salarissen

35%

36%

33%

Ongewijzigde salarissen

65%

64%

67%

Bron: onafhankelijke enquête uitgevoerd in opdracht van Robert Half bij 200 Nederlandse CFO’s en financieel directeuren

Stephan Renken, Directeur Robert Half Nederland licht toe: “Nu de economie weer vooruit gaat, moeten bedrijven steeds vaker de concurrentie aangaan om toptalent aan te trekken. In een markt waarin steeds meer vraag is naar professionals op de financiële afdeling, kunnen salarissen en bonussen een doorslaggevende factor zijn in het aantrekken van financieel talent. Ook kan het aanbieden van een salarisverhoging het verschil maken tussen het behouden van een werknemer of hem zien vertrekken naar een ander bedrijf. De verwachte groei van salarissen is dan ook van grote invloed op de dynamiek van de arbeidsmarkt. ”

De bonussen volgen de opwaartse trend van de salarissen niet. Zo zegt meer dan een vijfde (21%) van de Nederlandse CFO’s en financieel directeuren dat ze in 2015 geen bonussen zullen toekennen aan hun werknemers. De meerderheid (55%) zegt te verwachten dat de bonussen ongewijzigd zullen blijven.

Ondanks de economische groei in Nederland zijn de minder positieve verwachtingen rond de bonus niet verrassend. De maatschappelijke discussie rondom bonussen zal hier zeker een rol in hebben gespeeld. Hoewel bonussen zeker nog een belangrijk deel uitmaken van het beloningsbeleid op de financiële afdeling is er ook een gevarieerd aanbod aan aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden. Dergelijke voordelen zijn populair in het bedrijfsleven en vormen dan ook een aantrekkelijk alternatief voor bonussen en salarisverhogingen”, aldus Stephan Renken.

Nederland onder het Europese gemiddelde

Terwijl 35% van de Nederlandse financieel verantwoordelijken stelt dat de lonen van financiële werknemers zullen stijgen in 2015, zit Nederland iets onder het Europese gemiddelde van 40%. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk staan bovenaan de lijst met respectievelijk 50% en 56%.

Dat bonussen in Nederland onder druk staan, blijkt eveneens uit de Europese vergelijking. Met gemiddeld 13% van de ondervraagde Europese CFO’s en financieel directeuren die zegt geen bonussen toe te kennen aan hun financiële werknemers, stijgt dit percentage tot 21% in Nederland waardoor het land ook op de eerste plaats komt te staan in Europa. Slechts 17% van de Nederlandse CFO’s verwacht hogere bonussen toe te kennen en ook hier zit Nederland onder het Europese gemiddelde van 22%.

Document: Persbericht - Nederlandse CFO's pessimistisch over vooruitzichten bonus maar positief over lonen