HR-managers steeds vaker bereid om over salaris te onderhandelen

10 mei 2015

Salarisonderhandelingen maken een belangrijk deel uit van het sollicitatieproces. In hoeverre zijn HR-managers bereid om over het salaris te onderhandelen? Wie brengt het ter sprake tijdens het sollicitatieproces en wanneer kun je er als sollicitant het beste over beginnen? Een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd in opdracht van Robert Half, arbeidsbemiddelaar op het gebied van financiële en administratieve professionals, onder 200 Nederlandse HR-managers biedt meer inzicht.

De belangrijkste uitkomsten:

• Bijna de helft (47%) van de Nederlandse HR-managers is, vergeleken met vorig jaar, meer bereid om met kandidaten over het salaris te onderhandelen. Toch zegt 46% dat hier geen verandering in is gekomen en een kleine minderheid (6%) zegt zelfs dat ze minder bereid zijn.
  • Slechts 7% stelt dat alleen het bedrijf het salaris ter sprake mag brengen tijdens het sollicitatieproces. Opvallend hierbij is het grote verschil tussen mannen en vrouwen: waar 11% van de vrouwelijke HR-managers aangeeft het ongepast te vinden voor een sollicitant om over het salaris te beginnen, is dit onder mannelijke HR-managers slechts 3%.
  • De meerderheid (93%) van de HR-managers verwelkomt het idee dat de sollicitant een gesprek over het salaris initieert.

Stephan Renken, Directeur Robert Half Nederland: “De arbeidsmarkt is langzaam aan het veranderen: er komen weer meer beschikbare banen en steeds meer werknemers gaan op zoek naar een nieuwe baan. Voor bedrijven is het erg belangrijk om rekening te houden met het feit dat talentvolle werknemers die over veelgevraagde of moeilijk te vinden vaardigheden beschikken erg gewild zijn en zodoende een sterke positie hebben om over hun salaris te onderhandelen. Het is daarom belangrijk een competitief salarisbeleid op te stellen, niet alleen om topwerknemers aan te trekken, maar ook te behouden.”

Salaris: wanneer begin je erover?

Over wanneer de sollicitant het salaris het beste ter sprake kan brengen, zijn de meningen van de HR-managers verdeeld:

• 18% zegt dat dit gepast is bij de aanmeldingsprocedure of in het eerste sollicitatiegesprek.
  • 52% zegt dat deze discussie best in het tweede sollicitatiegesprek kan plaatsvinden.
  • 24% vindt dat het salaris enkel in het laatste sollicitatiegesprek of bij de aanstelling besproken mag worden.

“Steeds meer sollicitanten zijn zeer open over hun salarisverwachtingen tijdens het sollicitatieproces,” zegt Stephan Renken. “Sollicitanten richten zich hierbij niet alleen op het eigenlijke salaris, maar hebben ook steeds meer verwachtingen van de secundaire arbeidsvoorwaarden die een bedrijf aan een contract verbindt. Om te zorgen dat het sollicitatieproces zo efficiënt mogelijk verloopt, is het belangrijk dat een potentiële werkgever en een sollicitant tijdig een open en realistische dialoog over het salarispakket aangaan. Het managen van verwachtingen is in dit geval voor beide partijen erg belangrijk.”

5 tips voor salarisonderhandelingen

Robert Half ontwikkelde vijf tips die sollicitanten kunnen helpen bij salarisonderhandelingen met een potentiële nieuwe werkgever:

1. Wees voorbereid en zorg dat je op de hoogte bent van de gangbare salarissen voor jouw functie
  2. Neem initiatief en begin het gesprek indien je potentiële werkgever de boot afhoudt
  3. Houd ook rekening met secundaire arbeidsvoorwaarden
  4. Wees realistisch en laat ruimte om te onderhandelen
  5. Denk vooruit en ga na of er momenten in de nabije toekomst zijn waarbij onderhandeld kan worden over je salarispakket