EQ is belangrijk: 80% bedrijven weet het, 48% meet het onvoldoende 65% managers vindt EQ minstens even belangrijk als IQ

Hoewel acht op de tien Nederlandse bedrijven aangeeft dat emotionele intelligentie* (EQ) een belangrijke vaardigheid is voor werknemers, vindt bijna de helft (48%) dat emotionele intelligentie onvoldoende aandacht krijgt in het wervingsproces.

  • 80% van de bedrijven vindt dat een hoge emotionele intelligentie een belangrijke vaardigheid is voor werknemers
  • Toch vindt bijna de helft van de bedrijven dat het EQ onderbelicht blijft in het sollicitatieproces
  • Een hoog EQ wordt in verband gebracht met beter samenwerken, beter leidinggeven, een groter moreel en meer motivatie

Hoewel acht op de tien Nederlandse bedrijven aangeeft dat emotionele intelligentie* (EQ) een belangrijke vaardigheid is voor werknemers, vindt bijna de helft (48%) dat emotionele intelligentie onvoldoende aandacht krijgt in het wervingsproces. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van het gespecialiseerde recruitmentbureau Robert Half onder 300 mangers met bevoegdheid om personeel aan te nemen.

Het is niet voor niets dat managers waarde hechten aan het EQ van een kandidaat. In dit rapport voorspelt het World Economic Forum namelijk dat emotionele intelligentie in 2020 op nummer 6 in de top tien meest belangrijke vaardigheden van werknemers staat. Managers zijn op zoek naar werknemers die over meer dan alleen technische vaardigheden beschikken. Zij leggen een grotere nadruk op mensen met de juiste sociale vaardigheden om met een snel veranderende bedrijfsomgeving om te kunnen gaan.

Managers noemden betere samenwerking tussen teams, beter leiderschap, meer motivatie en een groter moreel als belangrijkste voordelen van het werven van werknemers met een hoge emotionele intelligentie. Dat is logisch, aldus Frédérique Bruggeman, Managing Director bij Robert Half: “Emotionele intelligentie en een gezonde bedrijfscultuur gaan hand in hand. Door de tijd te nemen om feedback te geven en waardering te tonen, kunnen werkgevers de betrokkenheid en tevredenheid van hun medewerkers verhogen, wat leidt tot meer geluk op de werkvloer. Gelukkige werknemers zijn meer betrokken en gedreven om succes te boeken, waardoor er een positieve werksfeer ontstaat.”

Belang EQ is duidelijk, het meten blijkt lastig

65% van de bedrijven vindt EQ op de werkplek zelfs even belangrijk als of zelfs belangrijker dan IQ. Toch zijn managers nog steeds van mening dat zij onvoldoende belang hechten aan emotionele intelligentie tijdens de procedure (48%). Eén op de tien bedrijven peilt emotionele intelligentie zelfs helemaal niet tijdens het wervingsproces. 35% van de bevraagde managers zegt dat ze ‘net genoeg’ belang hechten aan EQ, maar dat er zeker ruimte is voor verbetering. Bedrijven die de emotionele intelligentie van kandidaten wel toetsen, meten dit op verschillende manieren: 61% peilt het gedrag van kandidaten door middel van gedragsmatig gebaseerde sollicitatievragen, 34% maakt gebruik van persoonlijkheidstests en 31% neemt contact op met referenties.

Om bedrijven te helpen het EQ bij kandidaten te meten, stelde Robert Half een whitepaper met vragen, tips en tricks voor het sollicitatiegesprek op: ‘Emotioneel intelligent werven’.

 

*Emotionele intelligentie kan worden beschreven als het vermogen om emoties bewust waar te nemen, te beheersen en ze doeltreffend uit te drukken. Wellicht belangrijker is dat het gaat om begrijpen hoe anderen zich voelen en die kennis gebruiken om de interactie aan te passen.