71% van de werknemers emailt tijdens vergaderingen

05 oktober 2014

Wel of niet mailen tijdens een vergadering? En wanneer wordt dit geaccepteerd? Robert Half heeft onafhankelijk onderzoek uitgevoerd onder 200 Nederlandse HR-managers naar vergaderetiquette. Hieronder vindt u de meest opvallende conclusies:

  • 71% van de HR-managers zegt dat het regelmatig gebeurt dat
    medewerkers tijdens vergaderingen hun zakelijke en/of persoonlijke
    mails lezen en beantwoorden
    via hun mobiele apparaat.
  • 23% stelt dat dit onaanvaardbaar is en dat smartphones en andere
    mobiele apparaten tijdens een vergadering uitgeschakeld horen te zijn
    en/of helemaal niet in de vergaderzaal thuis horen.
  • 45% vindt het goed als je tijdens een vergadering mails leest en
    beantwoordt, maar alleen als het bericht dringend is.

Bij elk bedrijf geldt een andere vergaderetiquette, maar over het algemeen is het beter om geen mails te lezen en te beantwoorden tijdens een meeting, vertelt Stephan Renken, directeur Robert Half Nederland. “Door te mailen tijdens een meeting geef je niet alleen het signaal dat je niet geïnteresseerd bent in wat er wordt verteld, maar je loopt ook het risico om een stuk van de inhoud te verliezen. Actief meedoen tijdens vergaderingen verhoogt bovendien deproductiviteit en eenheid binnen een team.

Robert Half geeft eveneens een aantal tips mee:

  • Zet een out of office aan als je in vergadering gaat, zo weet iedereen dat je even niet bereikbaar bent en ook niet kan antwoorden.
  • Breng collega’s op de hoogte en vraag hen eventuele dringende zaken over te nemen.
  • Schakel het geluid van je telefoon uit en leg je toestel weg.
  • Wanneer een mail of een telefoontje niet kan wachten: excuseer je en stap even naar buiten.

Document: werknemers e-mailt tijdens vergaderingen

Deze pagina delen