Zo maak je een sterke start met je nieuwe baan

Geplaatst door Robert Half on 30/01/2020

Begin je binnenkort met een nieuwe baan? Dan breekt er een spannende periode aan. En een belangrijke, want in de eerste weken leg je de basis voor jouw tijd bij deze werkgever. Als je sterk begint, maak je meteen een goede indruk, en dat is goed voor je ontwikkelingsmogelijkheden bij dit bedrijf. Hoe maak je dan zo’n sterke start? Wij geven tips voor de eerste dag, de eerste week en de eerste maand.

Je eerste dag

Kom niet te laat

Geen slechtere eerste indruk dan te laat komen op je eerste werkdag. De route erheen ken je waarschijnlijk al van de sollicitatiegesprekken. Maar reken, zeker in de ochtendspits, extra marge. Het is beter om een halfuur te vroeg te zijn dan tien minuten te laat. Bonustip: bedenk de avond ervoor al wat je wilt aantrekken, zodat je op de bewuste ochtend niet twijfelend voor je kledingkast hoeft te staan.

Vraag om een rondleiding

Grote kans dat je leidinggevende of een directe collega je op je eerste dag wegwijs maakt in het pand. Mocht dat niet in je inwerkschema staan, vraag dan zeker zelf om een rondleiding. Want weten waar de koffieautomaat staat – en hoe die werkt! – is belangrijke informatie, toch?

Ga op tijd naar huis

Sommige mensen zijn op hun eerste dagen bij een nieuwe baan geneigd langer te blijven, omdat ze zich willen bewijzen tegenover hun nieuwe werkgever en collega’s. Beter is het om op tijd naar huis te gaan, want zit je meteen uren langer aan je bureau, dan geef je misschien de indruk dat je moeite hebt met het tempo of de hoeveelheid nieuwe informatie. Maak er gewoon een normale werkdag van – vertrek tegelijk met je collega’s – en maak erna tijd voor ontspanning. 

Je eerste week

Leer je team kennen

Een goede band met je collega’s is essentieel voor een langdurig fijne werkomgeving. Word je meegevraagd om na het werk wat te gaan drinken? Zeg dan zeker ja. Hoe sneller je je nieuwe collega’s en de bedrijfscultuur leert kennen, hoe sneller je je op je gemak voelt. 

Glimlach

Klinkt logisch, toch? Glimlach naar iedereen die je tegenkomt en wees vriendelijk tegen de mensen aan wie je wordt voorgesteld. Je uitstraling, intonatie en houding hebben namelijk veel invloed op hoe je overkomt. Stel jezelf open op en toon interesse in wat je nieuwe collega’s doen. 

Observeer

Waarschijnlijk merk je in je eerste week dat ze bij je nieuwe werkgever een heel andere manier van werken hanteren dan jij gewend bent. Misschien werkt iedereen met Word en structureren ze mappen alfabetisch, terwijl het voor jou veel logischer is om Google Docs te gebruiken en je mappen per klant in te delen. Wat het ook is, je wil in je eerste week niet betweterig overkomen. Luister en observeer dus: kijk goed hoe je collega’s te werk gaan en onthoud waarin jullie verschillen. Maar wacht nog even met commentaar geven.

Stel (de juiste hoeveelheid) vragen

Het kan bijna niet anders of je zit meteen met tientallen vragen. Dat is normaal. Durf je collega’s gerust vragen te stellen. Maar denk even na voordat je een vraag stelt waarvan je het antwoord vast wel had gevonden, als je even had gezocht. Denk de eerste week als een onderzoeksjournalist: probeer te ontdekken hoe het hele bedrijf draait, hoe de bedrijfscultuur eruitziet en waarom collega’s doen wat ze doen. Hoe beter je de manier van denken en handelen begrijpt, hoe beter je die jezelf eigen maakt en er je voordeel mee doet.

Communiceer duidelijk en eerlijk

Goede communicatie is de basis van een vlotte samenwerking. Wacht daarom niet te lang met het beantwoorden van mails, ook al heb je niet meteen een antwoord op een vraag. Stel dan een tegenvraag of laat weten dat je er de volgende dag op terugkomt. Bevestig in ieder geval dat je ermee bezig bent en voorkom dat je meteen voor frustraties bij je collega’s zorgt.

Vermijd afleiding

De eerste dagen in je nieuwe baan komt er heel veel informatie op je af. Hoe beter je bij de les bent, hoe meer je ervan opsteekt en hoe sneller je je thuis zult voelen. Stop je eigen telefoon dus weg en laat je persoonlijke mails en appjes even ongelezen tot ‘s avonds.

Je eerste maand

Reflecteer op jezelf

Na een maand is het tijd om voor jezelf een aantal zaken te evalueren. Heb je je routine gevonden in het organiseren van je taken? Hoe zit het met je timemanagement? Heb je alle informatie vergaard die je nodig hebt om je taken zo goed mogelijk uit te voeren? Als je aan je collega’s laat zien dat je hier proactief mee bezig bent, maakt dat gegarandeerd indruk. En zelf geeft het je waarschijnlijk veel voldoening en inzicht in of je op de juiste plek terechtgekomen bent.

Plan een evaluatie in

Vaak wordt er in de eerste paar dagen al naar je bevindingen gevraagd. Maar ook na enkele weken is het nuttig om een gesprek met je leidinggevende in te lassen. Wees eerlijk over wat je ervaart, want dat komt ook het bedrijf ten goede. Hoe beter jij in je vel zit, hoe groter de kans dat jij langer bij hen blijft.

Meer tips nodig in je loopbaan? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Meer blogposts...