Waarom upskilling geen trend is, maar een must – plus 4 manieren om medewerkers bij te scholen

Geplaatst door Robert Half on 11/01/2021

De fysieke wereld verplaatst zich steeds meer naar de online wereld. Dat betekent óók een grote verandering voor de arbeidsmarkt. Medewerkers laten zich steeds vaker bij- of omscholen om nieuwe kennis op te doen en zichzelf futureproof te maken op de arbeidsmarkt. Bijscholen of upskilling – het aanleren van nieuwe vaardigheden – wordt essentieel. Voor werknemers, maar ook voor jou als werkgever. In dit blog leggen we uit waarom, en hoe je hier je steentje aan bijdraagt.

De voordelen van bijscholing

Het gevoel hebben zich binnen een bedrijf niet meer verder te kunnen ontwikkelen, is voor veel medewerkers een reden om hun werkgever te verlaten. Door hen de kans te bieden om intern juist extra vaardigheden te leren of kennis op te doen, blijven medewerkers gemotiveerd en voelen ze zich gewaardeerd

Investeren in medewerkers versterkt ook de positie van het bedrijf zelf. Op deze manier creëer je namelijk loyale medewerkers, waar je als bedrijf ook in de toekomst de vruchten van plukt. Want trouwe werknemers betekent minder verloop van personeel. Daarnaast zijn medewerkers die regelmatig worden bijgeschoold altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, trends en technologieën die van belang zijn in jouw branche. 

Wij geven vier manieren om medewerkers de juiste skills aan te leren – zonder dat het ten koste gaat van veel tijd en middelen.

1. E-learning

E-learning is een online, interactieve manier van leren binnen een digitale leeromgeving waarbij ‘leerstof’ wordt opgedeeld in verschillende onderdelen. Op deze manier kunnen medewerkers een skill aanleren door middel van bijvoorbeeld een tutorial-video, infographic, animatievideo of korte teksten. Ook de resultaten van testen en toetsen zijn direct te zien en bij te houden. E-learning is ook ideaal voor nieuwe medewerkers om in een paar minuten het bedrijf te leren kennen.

Doordat lesmateriaal altijd en eenvoudig online beschikbaar is, kan de opgedane kennis bovendien direct in de praktijk worden gebracht. Let wel op dat de medewerker bij iemand terecht moet kunnen voor vragen of om praktijkcases kunnen bespreken. Maak hiervoor dus iemand binnen het bedrijf verantwoordelijk.

2. Buddy-programma

Waarom zou je niet je eigen medewerkers inzetten om interne kennis naar een hoger niveau te tillen? De een weet over een bepaald onderwerp misschien meer dan een ander. Door deze kennis met elkaar te delen, kunnen collega’s elkaar ongetwijfeld verder helpen. Wijs medewerkers daarom een buddy toe met wie ze kunnen sparren en bij wie ze meer kennis kunnen vergaren. 

3. Workshops en samenwerken

Je kunt het nog breder trekken door werknemers workshops te laten geven waarbij meerdere collega’s aansluiten. Deze sessies zijn dan een manier om kennis te delen over een onderwerp waar medewerkers ervaring mee hebben of zelfs in uitblinken. Een andere manier om kennisdeling te faciliteren, zijn bijvoorbeeld projecten waarbij medewerkers met verschillende skills en expertises de mogelijkheid krijgen om samen te werken. Zo kunnen ze als het ware ‘de kunst’ bij elkaar afkijken en deze kennis vervolgens inzetten in hun eigen dagelijkse werkzaamheden.

 4. Opleidingsbudget

Een leven lang leren is een verantwoordelijkheid van zowel organisatie als werknemer. Het is slim om een opleidingsbudget ter beschikking te stellen voor medewerkers waarmee zij ‘traditionele opleidingsvormen’ kunnen volgen, zoals meerdaagse, externe bijscholingen. Met een budget waarmee werknemers zelf de mogelijkheid krijgen om een bepaalde opleiding te kiezen, neem je een belangrijke drempel bij ze weg. 

Hoe makkelijker en aantrekkelijker het voor medewerkers wordt om een cursus of opleiding te gaan volgen, naast of tijdens hun baan, hoe groter de kans dat ze zich laten ‘upskillen’. En dat is broodnodig, want bijscholing is geen trend, maar een must om ook in de toekomst waardevol te blijven – zowel voor werkgever als werknemer.
 

Mis nooit de laatste tips voor jouw medewerkers – schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Meer blogposts...