
Emotionele intelligentie (EI) is een combinatie van onze interpersoonlijke, communicatie- en interpretatieve vaardigheden. Simpel gezegd: het vermogen om relaties te onderhouden en je in anderen te verplaatsen. Waar het intelligentiequotiënt (IQ) cognitieve vermogens, zoals geheugen en de snelheid van problemen oplossen meet, gaat emotionele intelligentie meer over het begrijpen en reguleren van de emoties van onszelf én van anderen. Een vaardigheid die belangrijk is in recruitment en voor een succesvolle loopbaan. Zeker voor seniorfuncties en managers die succesvol en gerespecteerd willen zijn. Wij leggen uit waarom een hoge mate van emotionele intelligentie waardevol is en hoe je ervoor zorgt dat je over deze onmisbare vaardigheid beschikt.
Twee soorten emotionele intelligentie
Er zijn twee soorten emotionele intelligentie, die beide even belangrijk zijn voor het succes van individuen en bedrijven: het intern en extern emotioneel intelligentiequotiënt (EQ).
1. Intern EQ (ook wel: zelf-EQ) is het vermogen om onze eigen emoties te begrijpen en ermee om te gaan. Zelf-EQ bestaat dus uit het kennen van de emoties die we ervaren, waardoor die emoties getriggerd worden, het beheersen van die emoties en de strategieën die we gebruiken om onszelf te motiveren. Zelf-EQ bestaat uit zelfbewustzijn, zelfregulering en zelfmotivatie.
2. Extern EQ is het vermogen om andermans emoties te begrijpen, oprechte empathie te uiten en relaties te onderhouden. Het bestaat uit sociaal bewustzijn, sociale vaardigheden, leiderschap en conflictmanagement.
Waarom is emotionele intelligentie waardevol?
Wanneer je je eigen emoties begrijpt en kan reguleren, blijf je kalm onder druk, zodat je rationele en weloverwogen beslissingen kunt nemen. Met een hoog niveau van emotionele intelligentie, kun je hierin bovendien ook collega’s leiden en bijstaan. Dit zorgt voor vertrouwen binnen teams en geeft het moreel een boost. Deze mate van zekerheid en gezond verstand zijn ook essentieel voor crisismanagement en conflictoplossing, en dus een belangrijke vaardigheid voor managers.
Zo verbeter je je emotionele intelligentie
Of je nu bang bent dat het bij jou wat schort aan emotionele intelligentie, of die juist nog meer wilt verbeteren – EQ is zeker te leren én te verbeteren. Eén manier om dat te doen, is door simpelweg goed te kijken en te luisteren naar anderen. EQ gaat er tenslotte om dat je andermans emoties begrijpt en hoe je hierop reageert. Wat voor gesprekken hebben collega’s bij het bekendmaken van resultaten? Geeft lichaamstaal iets weg over hoe je manager met stressvolle perioden omgaat? Goed letten en reageren op zowel duidelijke als meer subtiele signalen van collega’s, helpt je hun patronen en triggers te doorgronden. Zo ben je beter in staat om soelaas, ondersteuning of advies te bieden als de situatie daarom vraagt. Ga dus op zoek naar collega’s die begaan zijn en door anderen vertrouwd worden, of naar managers die leidinggeven aan een betrokken, tevreden team. Kijk goed hoe zij omgaan met hun collega’s en leer hiervan.
Een tweede manier om emotionele intelligentie te verbeteren, is door hiervoor een training te volgen. Want zoals er cursussen zijn om beter te worden in Excel, om je te verbeteren als webontwikkelaar of om je kennis van het Engels op te vijzelen, zo zijn er ook trainingen op het gebied van EQ. Ideaal als je meer wilt weten over emotionele intelligentie op je werk en graag gestructureerd leert. Deze cursussen vind je online en bij opleidingsinstituten, om te doen in je vrije tijd of via je werkgever.
Emotionele intelligentie is iets dat iedereen – in elke branche – zou moeten nastreven en verbeteren, gedurende zijn gehele carrière. Hoewel er niet altijd specifiek naar gevraagd wordt in vacatures en functieomschrijvingen, is het wel degelijk een essentiële vaardigheid voor elke functie waarnaar je solliciteert. Zeker als je op zoek bent naar een seniorfunctie of managementrol.