Hoe een positieve mindset je professioneel succes brengt

Geplaatst door Robert Half on 08/04/2021

In coronatijden is het niet altijd makkelijk om positief te blijven. Toch is het belangrijk om te blijven focussen op wat wel goed gaat. Dat geldt ook voor je werk. Een positieve mindset zorgt namelijk voor meer werktevredenheid, nieuwe initiatieven en een goede werksfeer. We leggen je dan ook graag uit hoe je positief denken kan introduceren op de werkvloer – of op je werkplek thuis, natuurlijk.

Voordelen van positief denken op het werk

Dat positief denken je in het dagelijkse leven veel oplevert, spreekt voor zich. Je wordt er gelukkiger van en het doet zelfs wonderen voor je gezondheid. Maar ook op het werk zijn de voordelen niet te onderschatten.

1. Je boekt betere resultaten

Met een positieve mindset ervaar je meer plezier in je werk en daardoor zal je beter presteren. Je begint immers gedreven en vol zelfvertrouwen aan je werkdag, waardoor je meer kansen grijpt en meer initiatief neemt. Want het idee dat iets niet zou lukken, komt niet eens op bij positieve werknemers. En laten dat nou precies de mensen zijn die uitzonderlijke resultaten boeken op de werkvloer.

2. Je draagt bij aan een goede werksfeer

Niemand werkt graag samen met een collega die klaagt en zaagt. Als je positief bent ingesteld, zal je dus beter liggen bij je collega’s. Dat maakt het niet alleen aangenaam om samen te werken; er zal ook vaker aan jou gedacht worden voor bepaalde projecten, omdat ze jou er graag bij hebben. Dat zorgt dan weer voor kansen om je verder te ontwikkelen en, wie weet, door te groeien in de organisatie. Lees hier hoe je zelf bijdraagt aan het verbeteren van de werksfeer.

3. Je ervaart minder stress

Een positieve mindset betekent niet dat je nooit tegenslagen hebt. Negatieve feedback, een project dat niet doorgaat, een piek in de werkdruk… Iedereen maakt het weleens mee. Het verschil zit hem in de manier waarop je ermee omgaat. Blijf je hangen in die negativiteit? Of bekijk je het probleem objectief, denk je na over een oplossing en pik je dan de draad weer op? Je raadt het al: dat laatste – en dus een positieve houding – zorgt voor veel minder stress.

Hoe bereik je een positieve mindset als werknemer?

Positiviteit begint bij jezelf. Er zijn dan ook een aantal manieren om jezelf een positieve mindset aan te leren.

1. Focus op je talenten

Wie te kritisch is voor zichzelf, is over het algemeen niet erg gelukkig. Focus je dus op wat je wel goed kan en accepteer wat je minder sterke punten zijn. Zo weet jij precies wie je bent en wat je kan, en kun je vol zelfvertrouwen aan de slag. Weet je niet goed wat je talenten zijn? Met een persoonlijke SWOT-analyse kom je erachter.

2. Beweeg

Bij bewegen komt endorfine vrij, ook wel het gelukshormoon genoemd. Wil je dus met een positieve mindset op je werk aankomen? Neem dan de fiets naar werk of ga een rondje hardlopen voor je aan de dag begint. Ga je met de auto, parkeer die dan wat verder weg zodat je je werkdag start met een kleine wandeling. Werk je thuis? Plan dan regelmatig een wandelvergadering in.

3. Begin klein

Ben je van nature niet zo positief ingesteld? Start dan met kleine veranderingen. Word je geconfronteerd met een probleem? Probeer het dan eens van een andere kant te bekijken en vraag je af of het wel allemaal zo dramatisch is. Ben je ontevreden over je werk, de werkplek of bepaalde gewoontes op het werk? Ga dan het gesprek aan met je leidinggevende of collega’s. Je zal zien dat problemen aanpakken in plaats van je te ergeren, je meteen een goed gevoel geeft.

Meer blogposts...