Salarisgids 2016 | Salarissen

Download

Wat kan u verwachten van de salarissen in 2016?

In een economie die steeds meer positieve tekenen vertoont zullen er meer opportuniteiten vrijkomen op de arbeidsmarkt. Waarom zou een topprofessional – die vaak meerdere banen krijgt aangeboden - voor uw bedrijf kiezen? Het loon is zeker niet de enige bepalende factor, maar kan wel vaak het verschil maken. Zorg er voor dat beloningspakket die u biedt competitief is zodat u concurrentievoordeel kunt behalen in uw sector en regio.

Om u beslissingen te helpen nemen in verband met beloningspakket, stellen we u graag de Robert Half Salarisgids 2016 voor. U vindt er niet alleen de meest up-to-date informatie over de gangbare startsalarissen, samen met hun evolutie van 2015 naar 2016, maar ook inzichten over huidige wervings- en beloningstrends voor financiële, boekhoudkundige en administratieve professionals.

 
Trends per sector

Finance en accounting

Nu de economie weer aantrekt, is het vertrouwen groot: 92% van de CFO's en financieel directeuren heeft vertrouwen in de groeivooruitzichten van de Nederlandse economie en 94% in het groeipotentieel van het eigen bedrijf.

Om die groei te bewerkstelligen, hebben de bedrijven behoefte aan het nodige talent, zowel voor permanente en tijdelijke functies.

Top 3 redenen om extra vaste finance- en accountingprofessionals te werven:

  • opstarten nieuwe projecten en initiatieven
  • uitbreiding product- en dienstenaanbod
  • (inter)nationale bedrijfsgroei of -uitbreiding

Een grote meerderheid van financieel verantwoordelijken geeft aan dat ze moeite hebben met het vinden van gekwalificeerde financeprofessional.

Top 3 oorzaken :

  • gebrek aan technische niche-experts
  • commerciële vaardigheden
  • Vraag is groter dan het aanbod

Administratieve ondersteuning

De vraag naar administratieve profielen zit in de lift. Bedrijven zijn op zoek naar gespecialiseerde administratieve assistenten in verscheidene functiegebieden, van customer service tot HR, office management, logistieke ondersteuning en administratieve assistentie van het salesteam.

Toch verloopt de zoektocht niet zonder uitdagingen. Het merendeel van de HR-managers ondervinden moeilijkheden om gekwalificeerde professionals te vinden.

Top 3 oorzaken:

  • Tekort aan specialisten
  • Te grote concurrentiedruk
  • Gebrek aan commerciële en zakelijke kennis

Top 3 veelgevraagde administratieve functies :

  • Customer-servicemedewerker/commerciële binnendienst
  • Allround administratief medewerker
  • Logistiek medewerker

 

Download nu de salarisgids 2016

 
Salariswijzer

In enkele klikken kan je berekenen wat een gemiddelde startsalaris zal zijn voor specifieke functies in 2016.

Deze Salariswijzer kan je ondersteunen tijdens een volgende salarisonderhandeling of tijdens een job interview. Op deze manier kan iedereen beter de verwachtingen afstemmen op de realiteit.

Bereken nu

 
Belang van flexibele wervingsstrategie

HR-managers zijn het eens met de stelling dat de komende vijf jaar interim-professionals een grotere rol gaan spelen naast vaste medewerkers.

Permanente medewerkers zullen altijd de ruggengraat van de organisatie blijven. Maar door deze kerngroep uit te breiden met interim-krachten wanner nodig, kunnen organisaties sneller inspelen op bedrijfsveranderingen.

Belangrijkste redden om interim-professionals in te zetten:

  • Behoefte aan flexibel personeel
  • Kostefficiëntie van de variabele lasten
 
Onze methodologie

Deze studie is gebaseerd op:

  • Duizenden ingevulde vacatures en talrijke (sollicitatie)gesprekken met HR- en financeprofessionals
  • lokale inzichten en uitgebreide analyse van huidige en toekomstige wervingstrends
  • onze unieke ‘workplace survey’, een onafhankelijke enquête onder 200 Nederlandse CFO’s en financieel directeuren, alsook 200 Nederlandse senior HR-managers