Alles wat je moet weten over een telefonisch sollicitatiegesprek

Als je een goede sollicitatiebrief hebt geschreven, kun je uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek. De meeste bedrijven voeren dit eerste sollicitatiegesprek face-to-face, maar er zijn ook zeker bedrijven die ervoor kiezen om het eerste sollicitatiegesprek telefonisch af te nemen. In dit geval hoef je niet naar kantoor te komen, maar word je gebeld op een afgesproken tijdstip om enkele vragen te beantwoorden. Meer over een telefonisch sollicitatiegesprek, lees je in dit artikel.

Waarom een telefonisch sollicitatiegesprek?

Het voeren van sollicitatiegesprekken kost veel tijd. Zeker als er veel sollicitanten voor een functie zijn, kiezen sommige bedrijven ervoor om het sollicitatiegesprek telefonisch uit te voeren. Door middel van een telefonisch sollicitatiegesprek kan er namelijk een eerste selectie gemaakt worden van kandidaten die door gaan naar de volgende ronde van de sollicitatieprocedure, zonder dat het bedrijf uren bezig is met sollicitatiegesprekken.

Bereid je voor op een telefonisch sollicitatiegesprek

Het gevaar van een sollicitatiegesprek per telefoon, is het feit dat veel mensen niet verwachten dat het om een sollicitatiegesprek gaat. Ontvang je bijvoorbeeld een mail met de mededeling dat je gebeld wordt om enkele vragen te stellen, dan verwachten veel mensen niet dat dit om een sollicitatiegesprek gaat. Hierdoor bereiden mensen zich niet voor op het sollicitatiegesprek per telefoon, waardoor ze onaangenaam verrast zijn als ze plotseling allerlei vragen moeten beantwoorden. Krijg je een e-mail dat er telefonisch contact gaat plaatsvinden? Bereid je dan altijd voor op een sollicitatiegesprek, want dan weet je zeker dat je niet overrompeld kan worden met moeilijke vragen die je niet verwacht had.

Tips voor een sollicitatiegesprek per telefoon

Heb jij te horen gekregen dat het eerste sollicitatiegesprek per telefoon gevoerd wordt? Gebruik dan onderstaande tips om jouw sollicitatiegesprek goed door te komen en ervoor te zorgen dat je door gaat naar de volgende ronde van de sollicitatieprocedure.

  • Neem het sollicitatiegesprek serieus. Je hoeft misschien niet naar het kantoor van het bedrijf af te reizen om het sollicitatiegesprek te voeren, maar dit betekent niet dat het gesprek geen waarde heeft.
  • Zoek een geschikte ruimte voor het telefoongesprek. Niets is zo vervelend als afgeleid worden tijdens een belangrijk gesprek. Ga dus in een stille ruimte waar je niet afgeleid kan worden, zodat je de volle concentratie hebt en de vragen tijdens het sollicitatiegesprek goed kunt beantwoorden.
  • Bereid je goed voor. Zoek informatie op over het bedrijf waar je gaat solliciteren, doe research over de persoon die je telefonisch gaat spreken en zoek zo veel mogelijk informatie op over de functie waar je op solliciteert.
  • Zorg ervoor dat je telefoon opgeladen is.
  • Voer het telefoongesprek staand. Op deze manier kom je namelijk actiever over dan wanneer je onderuitgezakt aan het bellen bent, al ziet jouw gesprekspartner je niet.

De meest gemaakte fouten tijdens het telefonische gesprek

Helaas gaat het voeren van een sollicitatiegesprek via de telefoon nog wel eens fout, omdat veel mensen geen ervaring hebben met deze vorm van het sollicitatiegesprek. De meest gemaakte fouten van het sollicitatiegesprek via de telefoon is het feit dat mensen niet goed voorbereid zijn, niet goed verstaanbaar zijn aan de telefoon of abrupt ophangen na het sollicitatiegesprek. Bereid je daarom altijd goed voor, zorg ervoor dat je goed te verstaan bent en hang nooit meteen op als alle vragen van het sollicitatiegesprek gesteld zijn. Vraag bijvoorbeeld wat de volgende stappen van het proces zijn of bedank jouw gesprekspartner voor het leuke sollicitatiegesprek en neem dan pas afscheid.

 

 

Deze pagina delen