Zo neem je als manager een goed sollicitatiegesprek af

Geplaatst door Robert Half 12/10/2016

Het werven van een nieuwe medewerker vraagt veel tijd en energie. Je wilt immers zeker weten dat de nieuwe aanwinst soepel integreert binnen je team.

Een kandidaat kan er op papier misschien ideaal uitzien, maar je zou – tenzij je zeer alert bent – weleens onder de indruk kunnen zijn van de verkeerde persoon, doordat die simpelweg de juiste antwoorden geeft op je vragen. Volg daarom deze stappen om het beste uit het sollicitatiegesprek te halen.

Zorg voor een goede voorbereiding. Bedenk een aanpak die je bij alle kandidaten kunt toepassen. Rangschik de belangrijkste factoren voor de functie op volgorde van belangrijkheid, op basis van de functieomschrijving die je hebt opgesteld.

Stel de juiste vragen. Maak een lijst met specifieke vragen waarmee je het probleemoplossend vermogen, de interpersoonlijke vaardigheden en het zakelijk inzicht van elke kandidaat kunt onderzoeken. Zorg voor variatie in de stijl van je vragen: stel gesloten, feitelijke vragen (“Hoelang heb je bij bedrijf A gewerkt?”), open vragen (“Kan je jouw belangrijkste prestaties bij bedrijf A beschrijven?”), en maak gebruik van hypothetische, werkgerelateerde scenario’s (“Hoe zou je omgaan met een situatie waarin…?”). Deze vragen helpen je om de manier van werken van de persoon te beoordelen, en om te zien of hij of zij bij de bedrijfscultuur past. Let op: weersta de neiging om je volgende vraag te formuleren terwijl de kandidaat de vorige nog aan het beantwoorden is. Luister aandachtig, zodat je geen belangrijke informatie mist.

Herformuleer vragen om volledige antwoorden te krijgen. Als het antwoord van een kandidaat op je vraag vaag of ontoereikend is, wees dan niet bang om dezelfde vraag op een andere manier te stellen. Bijvoorbeeld: van “Waarom heeft je jouw vorige baan opgezegd?” naar “Naar welke zaken ben je op zoek die jouw vorige baan je niet bood?”

Oordeel niet te snel. Probeer te voorkomen dat je te snel een mening vormt over een kandidaat. Wacht tot na het sollicitatiegesprek met het evalueren en interpreteren van de antwoorden.

Maak notities. Je geheugen kan Je parten spelen, waardoor je vergeet wat er echt is gebeurd tijdens een sollicitatiegesprek en je in plaats daarvan vertrouwt op algemene indrukken. Om deze vaak voorkomende valkuil te vermijden, helpt het om notities te maken. Zorg er wel voor dat je dit discreet doet – geef de sollicitant niet het gevoel dat ze pauzes moeten inlassen omdat je hen anders niet kunt volgen.

Eindig op een positieve noot. Rond het gesprek beleefd af als je het gevoel heeft dat je over voldoende informatie beschikt en nadat je uitgelegd heeft wat je bedrijf kan bieden. Bedank de kandidaat voor zijn of haar tijd en interesse, en vermeld kort de volgende stappen (bijvoorbeeld: “Volgende week gaan we van start met de volgende gespreksronde”).

Tips voor videogesprekken

Het afnemen van sollicitatiegesprekken met behulp van applicaties zoals Skype wordt steeds populairder. Volg deze tips als je gesprekken afneemt met mensen die zich op een andere locatie bevinden.

  • Test het eerst. Als je niet vertrouwd bent met de technologie voor videoconferencing, plan dan een oefensessie in zodat je eventuele problemen van tevoren kunt oplossen.
  • Beperk storende achtergrondgeluiden. Als je vanuit je kantoor deelneemt aan het gesprek, schakel dan alle inkomende oproepen door naar je voicemail.
  • Behandel het gesprek als een echt sollicitatiegesprek. Zorg voor gepaste kledij en zorg ervoor dat alles wat zichtbaar is, professioneel is.

Belangrijke vragen tijdens een sollicitatiegesprek

  • Wat weet je over ons bedrijf? Waarom wilt je hier werken?
  • Wat waren je belangrijkste bijdragen of prestaties in je vorige functie?
  • Wat zou je aan je vorige baan veranderd hebben en waarom?
  • Welk soort werkomgeving spreekt je het minst aan?
  • Kan je een voorbeeld geven van de manier waarop je een conflict op het werk hebt aangepakt?

Nu is het aan je om het contract te tekenen en een nieuwe topkandidaat aan boord te brengen!

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op de Work Life& Blog van Robert Half Australië.

Meer blogposts...