Werven op basis van cultural fit – wat zijn de voor- en nadelen en hoe pak je het aan?

Geplaatst door Robert Half 27/05/2019

De meest voor de hand liggende selectiecriteria in de zoektocht naar nieuw personeel zijn nog vaak skills. Hoeveel ervaring heeft de kandidaat in de desbetreffende functie? Welke nieuwe kennis brengt de kandidaat met zich mee? Een kandidaat die aan alle functie-eisen voldoet wordt al snel gezien als de ideale match. Maar uit onderzoek wat wij recent hielden onder 1.500 werkenden en 6.700 senior managers in de Verenigde Staten en Canada blijkt het tegendeel. Voor negen van de tien managers met wervingsbevoegdheid weegt cultural fit inmiddels minstens even zwaar als de ervaring of skills van een kandidaat. 

Wat is cultural fit?

Een cultural fit is de match tussen werkgever en sollicitant op basis van gedeelde drijfveren, kernwaarden en motivatoren. Achter welke waarden scharen de medewerkers en het bedrijf zich? Dit kan van alles zijn – van maatschappelijk verantwoorde initiatieven tot een gezonde dosis competitie. Kort gezegd alles waar werknemer en bedrijf zich in kunnen vinden – en waarvoor werknemers graag een stapje harder lopen.

Waarom is het belangrijk?

Een goede cultural fit verhoogt de betrokkenheid, verlaagt verloop en heeft een positieve invloed op de productiviteit. Bovendien is gebleken dat de helft van de nieuwe wervingen misloopt als gevolg van een slechte fit. 

Maar ook onder sollicitanten wint cultural fit aan populariteit bij de zoektocht naar de perfecte baan. Zo geeft ruim een derde van de werkenden aan dat ze hun ideale baan aan zich voorbij zouden laten gaan als de bedrijfscultuur van de betreffende werkgever hen niet aan zou staan. Mensen willen zich thuis voelen op hun werk en zich kunnen herkennen in de kernwaarden, eigenschappen en ambitie van de organisatie waarvoor ze werken. En als gevolg van de huidige krappe arbeidsmarkt hebben kandidaten de luxe om kritisch te zijn al het gaat om bedrijfscultuur. Dat maakt het voor bedrijven extra belangrijk om de bedrijfscultuur duidelijk te formuleren en uit te dragen via bijvoorbeeld de bedrijfswebsite of socialmedia-kanalen. 

Werven op basis van cultural fit

Denk jij dat werven op cultural fit jouw bedrijf ten goede zou komen? Door de juiste stappen te nemen in de werving- en selectieperiode stel jij zo goed mogelijk vast of er een matcht is.

1.    Laat de bedrijfscultuur doorschemeren in de vacature 

Tegenwoordig hebben de meeste kandidaten al een volledig beeld van je bedrijf gevormd voordat ze overgaan tot solliciteren. Maak het ze gemakkelijk en zorg ervoor dat de bedrijfscultuur al duidelijk naar voren komt in de vacature, op de website en op social media. Zo scheid je al vanaf het begin het kaf van het koren – werknemers die zich niet kunnen vinden in de bedrijfscultuur zullen namelijk minder snel solliciteren. 

2.    Formuleer een antwoord op veelgestelde vragen

Bereid je voor op vragen van kandidaten over bedrijfscultuur. En zorg ervoor dat managers en recruiters binnen je organisatie duidelijk antwoord kunnen geven op deze vragen. Denk hierbij aan vragen als: hoe zou je de bedrijfscultuur omschrijven? Wat is er gebeurd met de persoon die deze functie vóór mij bekleedde? Welke corporate social responsibility-programma’s ondersteunt het bedrijf?

3.    Stel de juiste vragen tijdens het sollicitatiegesprek

Je hebt de – op papier – ideale potentiële kandidaat aan tafel gekregen. Hoe kom je erachter of de normen en waarden van deze persoon ook daadwerkelijk aansluiten bij die van het bedrijf? Door de juiste vragen te stellen. Denk aan: Wat betekent teamwork voor jou? Hoe goed pas jij je aan bij verandering? Welke activiteiten buiten werk zijn belangrijk voor jou? 

4.    Bespreek de kandidaat met je werknemers

Praat met iedereen die de potentiële kandidaat heeft gezien of gesproken. Misschien heeft de receptioniste een praatje met hem/haar gemaakt. Of is iemand hem/haar tegengekomen bij het koffiezetapparaat. Juist deze verschillende indrukken kunnen je een idee geven van hoe de kandidaat is wanneer deze niet onder druk staat.

5.    Maak je beloftes waar

Je kunt je bedrijfscultuur nog zo mooi op papier hebben, praatjes vullen geen gaatjes. De bedrijfscultuur moet consistent in al je communicatie en acties naar voren komen. Zowel naar potentiële kandidaten als bestaande werknemers. Als zij zien dat jij je beloftes waarmaakt, zullen ze dat ook graag weer communiceren naar anderen.

Meer tips ontvangen voor betere matches? 

Meer blogposts...