Werkgevers: 5 tips voor omgaan met flexibele krachten in de gig economy

Geplaatst door Robert Half 13/03/2018

De tijd dat mensen tot hun pensioen bij dezelfde werkgever zaten, is definitief voorbij. Onder meer globalisering, digitalisering en verschuivingen in de werk-privébalans leiden ertoe dat meer mensen werken op tijdelijke basis. Deze lossere manier gaat door het leven als de gig economy. Deze term komt van jazzmusici. Zij gingen van optreden (gig) naar optreden. De opkomst van de gig economy heeft impact op het leven van werknemers. Echter, ook werkgevers dienen zich aan te passen om talent binnen te halen en te behouden. Zeker nu steeds vaker zzp’ers en freelancers worden ingehuurd. We zetten vijf tips voor werkgevers op een rij.

1. Behandel zzp’ers alsof het je vaste personeel betreft

Een van de belangrijkste tips: behandel je flexibele medewerkers echt als mensen. Nu klinkt dat misschien gek, maar veel bedrijven zien ze als tijdelijke krachten en communiceren daardoor minder met ze. Door ze persoonlijk te leren kennen en tijd in de relatie te steken, worden ze een waardevollere kracht. Laat ze bijvoorbeeld hetzelfde introductieprogramma doorlopen als nieuwe medewerkers, zodat ze zich onderdeel van het team en de organisatie voelen. Bovendien begrijpen ze zo beter je doelstellingen en bedrijfscultuur.

2. Profiteer van snelheid

Nu zzp’ers en freelancers snel wisselen van baan, is het aan jou als werkgever ook om die snelheid in te zetten. Een van de grootste voordelen van een flexibele schil is namelijk dat je snel toegang hebt tot talent. Check daarom welke afdelingen van je organisatie kunnen profiteren van snelle inzet van bepaalde skills om je organisatie nog efficiënter te laten draaien. Die snelheid geldt ook in het wervingsproces; een kortere time to hire maakt je aantrekkelijker voor flexibele én vaste krachten. Verwijder onnodige bureaucratische stappen uit uw proces en zorg ervoor dat je qua snelheid in ieder geval niets laat liggen.

3. Kies de juiste partner in werving & selectie

Als je regelmatig flexibele medewerkers nodig hebt, maar zelf niet de resources om die voortdurend te werven, is het belangrijk een goede werving & selectie-partner te vinden. Kies voor een partij die snapt hoe de gig economy werkt en maak gebruik van de diensten die het best bij je wens passen. Laat je ook zeker adviseren over hoe deze partij naar de markt en jouw organisatie kijkt. Een goed gevoel? Ga dan voor een langetermijnrelatie, die levert vaak het meeste op.

4. Denk goed na over de administratieve kant

Veel bedrijven die beginnen te werken met zzp’ers en freelancers, vergeten aandacht te besteden aan de administratieve gevolgen hiervan. Hoe ga je deze op aanvraag beschikbare werknemers betalen? Welke kosten wijs je aan hen toe? Hoe meet je of de gedane werkzaamheden een succes zijn? Van eenvoudig tot complex; steek voldoende denkwerk in alle stappen die komen kijken bij het werken met flexibele krachten. En probeer ze daarbij zo in te richten dat ze zo eenvoudig en helder mogelijk zijn. Voor je administratie en de mensen die je aanneemt.

5. Maak gebruik van nieuwe creativiteit

Een tijdelijke medewerker komt van buiten de organisatie. Dat betekent dat hij of zij nieuwe, frisse ideeën heeft, meegenomen van andere opdrachten. Schiet de drang tot innovatie dan niet meteen af, maar stimuleer de flexibele kracht om deze ideeën te delen met je organisatie. Betrek ze bij innovatieteams, schakel ze in bij een brainstorm en laat ze in vastgelopen projecten zorgen voor een nieuwe kijk op de zaak. Flexibele medewerkers kunnen zo de drijvende kracht zijn achter belangrijke veranderingen in je bedrijf.

Meer blogposts...