Over het terughalen van ex-medewerkers: vier tips voor een succesvolle samenwerking

Geplaatst door Robert Half on 21/02/2019

Als iemand je bedrijf verlaat en na verloop van tijd opnieuw bij je aan de slag gaat, kan dat een verrijking zijn, zowel voor jou als voor de betrokken medewerker. De tijdelijke overstap naar een andere organisatie maakt dat hij of zij met meer kennis en ervaring terugkomt. Maar als je een ex-medewerker opnieuw aanneemt, kleven daar ook risico’s aan. Waar moet je rekening mee houden? We geven je vier belangrijke tips om de nieuwe samenwerking tot een succes te maken.

1. Houd rekening met de voorgeschiedenis

Als je een vroegere werknemer opnieuw binnenhaalt, is het belangrijk om de voorgeschiedenis te kennen. Waarom heeft hij of zij destijds het bedrijf verlaten? Met welke verstandhouding? Tegen een onweerstaanbare aanbieding was het waarschijnlijk moeilijk nee zeggen. Voor jou als werkgever is het in ieder geval goed om de persoon – uiteraard indien je tevreden was – te blijven volgen na vertrek uit de organisatie. Wie weet komt er wel een volgende kans voor samenwerking. Via netwerken, sociale media of persoonlijk contact investeer je nu al in een eventuele nieuwe toekomst samen. Zo blijf je op de hoogte en verloopt het wervingsproces straks veel sneller.

2. Peil de motieven

Wanneer een ex-werknemer bij jou aanklopt, bedenk dan altijd eerst wat zijn of haar beweegreden is of kan zijn. Pas als je daar een goed antwoord op hebt, is een eventuele terugkeer bespreekbaar. Het spelen van open kaart is hierbij belangrijk – alles moet op tafel. Want als je niet op dezelfde golflengte zit, loop je het risico dat de relatie op termijn (weer) spaak loopt en verlies je een waardevolle kracht.

3. Maak duidelijke afspraken

Is de samenwerking eerder gestopt vanwege een werkconflict? Verliep de communicatie niet goed? Of was er een structureel probleem? Als je overweegt de betreffende werknemer terug te halen, zorg er dan voor dat zaken uit het verleden zijn uitgepraat en de lessen uit die periode zijn getrokken. Laat ook duidelijk blijken wat je van de medewerker verwacht. Alleen door heldere afspraken kun je kennis en talent maximaal inzetten en gaat je voormalige medewerker vol motivatie weer aan de slag.

4. Omarm de nieuwe kennis en ervaring

Als een medewerker terugkeert, heeft hij of zij naar alle waarschijnlijkheid veel nieuwe kennis opgedaan. Deze kennis en ervaring – opgestoken in een andere omgeving – zijn ook toepasbaar op jouw organisatie. Met welke tools werkte dat andere bedrijf bijvoorbeeld? Hoe haalde die organisatie het meeste uit zijn medewerkers qua productiviteit? Wees dus niet bang voor verandering, maar omarm die nieuwe kijk op het werkende bestaan en ontdek welke invloeden voor jouw organisatie nuttig zijn.  

Meer tips in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief hieronder.

 

Benieuwd naar meer tips?

Meer blogposts...