HR-managers opgelet: hoe vraag je meer budget voor werving en selectie bij het management?

Geplaatst door Robert Half 13/08/2018

Collega’s die er uitgeblust bijlopen omdat hun agenda propvol zit; een bekend probleem voor jou als HR-manager? Dan weet je waarschijnlijk ook dat het soms moeilijk is om het management te overtuigen dat er meer budget nodig is om nieuw talent aan te trekken. Het grootste obstakel: een sterke case maken bij het management. Robert Half helpt je met zeven tips om ze te overtuigen.

1. Bewijs het probleem: breng de workload in kaart

Toon – met harde cijfers – aan dat de huidige workload om meer capaciteit vraagt. Breng het aantal uren dat je personeel draait in kaart en check of alles gebalanceerd is. Zo wordt snel duidelijk waar men moet bijsturen. Cijfers zeggen in dezen meer dan woorden.

2. Krijg inzicht in de totale impact op omzet en ROI

Hoewel cijfers een sterke case kunnen maken, is een goede onderbouwing minstens zo belangrijk. Wees niet te braaf en maak meteen duidelijk welke geschatte opbrengst die nieuwe werkkrachten zullen opbrengen.

3. Toon de invloed op andere strategische doelen aan

Toon aan hoe een grotere personeelscapaciteit ook andere targets dichterbij brengt. Denk aan klanttevredenheid die zal stijgen bij betere service, maar ook hoe meer capaciteit zorgt voor meer productie en hogere efficiëntie.

4. Kleine taalnuances zorgen voor grote verschillen

Eenvoudige nuances in je bewoording bepalen hoe het management je boodschap interpreteert. Misschien concludeer je dat sommige werknemers niet goed presteren en dat dit een impact heeft op de verkoop. Benadruk dan dat je met meer werving- en selectiebudget beter kunt screenen om zo de verkoop te stimuleren.

5. Communiceer recruitmentresultaten in bedragen

Werk samen met de CFO van je onderneming en probeer bedragen toe te kennen aan onder meer de kwaliteit en retentie van kandidaten. Zo kun je na verloop van tijd aantonen hoeveel invloed – in euro – nieuwe werknemers hadden op de omzet. En heb je gelijk een sterk argument voor een hoger toekomstig wervingsbudget.

6. Laat zien wat er gebeurt als je niets verandert

Laat niet alleen zien waar de kansen liggen, maar benadruk ook wat er zou gebeuren als er géén extra budget ter beschikking komt. Laat bijvoorbeeld percentages zien van kostentoenamen als gevolg van personeelstekort. 

7. Overtuig de manager op argumenten waar hij gevoelig voor is

Welke manager wil nu niet de beste van zijn of haar sector zijn? Inspireer hem of haar door te laten zien hoe innovatief jouw aanpak is en hoe hij de positie van het bedrijf ten opzichte van de concurrentie verbetert.

Hulp nodig bij je werving- en selectieproces?

Meer blogposts...