De voordelen van een kort werving- en selectieproces

Geplaatst door Robert Half on 26/04/2018

Een functieomschrijving opstellen, de vacature verspreiden, in je eigen netwerk zoeken, sollicitatiebrieven doornemen, kandidaten uitnodigen en beoordelen… Nieuw personeel aannemen kost tijd. En natuurlijk wil je meteen de juiste keuze maken, want niets is zo demotiverend voor beide partijen als een nieuwe werknemer die na een aantal weken of maanden alweer opstapt. Toch geldt: houd de time to hire zo kort mogelijk. Wij leggen uit waarom.

Minder afhakende kandidaten 

Veel kandidaten haken af als het recruitmentproces te veel tijd in beslag neemt. En met name de interessantste profielen die niet om aanbiedingen verlegen zitten en dus ook makkelijk ergens anders aan de slag kunnen. De allerbeste kandidaten zijn slechts een paar dagen ‘op de markt’. Zelfs als je ze weet te strikken voor een gesprek, is dat geen bevestiging van je aanbod. Ze hebben vaak meerdere aanbiedingen tegelijkertijd lopen.

Misschien vind je het toch belangrijker om rustig de tijd te nemen en denk je dat je een betere keuze maakt als je voldoende achtergrondinformatie en feedback kunt verzamelen en de voor- en nadelen zorgvuldig tegen elkaar kunt afwegen. Dat blijkt helaas niet het geval: na een tijdje blijven namelijk alleen de minder sterke kandidaten over.

Minder tijdverlies

Een langer recruitmentproces betekent ook dat vacatures soms pas na maanden vervuld worden. Dat heeft als gevolg dat sommige taken blijven liggen – zelfs al zouden andere werknemers of tijdelijke werkkrachten bijspringen. En uiteindelijk leidt de productiviteit, kwaliteit van het geleverde werk, klantenservice en (uiteindelijk zelfs) de winst onder vacatures die te lang onvervuld blijven. Daarnaast werkt het niet motiverend voor huidige werknemers, die overuren maken om het hoofd boven water te houden, terwijl er gezocht wordt naar nieuw talent.

Bovendien kost een lange procedure meer geld, want er moet extra tijd en werk in worden gestoken. Dat geldt zeker als er heel veel gesprekken moeten worden gevoerd of als er verschillende managers en recruiters bij het proces betrokken zijn. Het is een verborgen kostenpost die vaak over het hoofd gezien wordt.

Beter voor het imago

Te veel tijd nemen voor het aannemen van de juiste persoon straalt ook af op het imago van het bedrijf. Topkandidaten vergelijken het recruitmentproces met de manier van werken en met andere besluitvormingsprocedures binnen het bedrijf. Duurt een wervingsprocedure erg lang, dan lijkt de hele bedrijfscultuur ook meteen sloom en weinig innovatief te zijn. Trage beslissingen zijn niet alleen funest voor nieuwe werknemers, maar ook voor het beeld van (potentiële) klanten en investeerders. En pas op, want op social media kunnen deze missers direct viral gaan.
 

49% van de Nederlandse HR-managers verloor ooit al gekwalificeerde kandidaten omdat het wervingsproces te lang duurde.

Ontdek hoe je dat voorkomt

Meer blogposts...