Wat te doen voor een online professionele indruk – en wat niet

Geplaatst door Robert Half on 07/06/2017

Natuurlijk ben je online aanwezig. Je hebt waarschijnlijk allerlei accounts voor het bestellen van kleding, boeken of tuinhout, zit op social media om op de hoogte te blijven van je netwerk en plaatst misschien regelmatig een bijdrage op een forum. Al deze sporen samen creëren een online profiel waarmee je op een bepaalde manier overkomt. En dat kan vóór je werken, maar als je niet uitkijkt, ook tegen je… Hier volgen vijf tips om ervoor te zorgen dat je ook online een professionele indruk achterlaat.

1. Wel: letten op foto’s

Cliché, maar waar: je krijgt maar één kans voor een eerste indruk. Zorg dus voor een professionele profielfoto. Niet alleen op zakelijke social media als LinkedIn, maar óók op Twitter en Facebook. Want Google maar eens op je naam: geheid dat je profielfoto van andere social media óók opduikt.

Dat kan ook gelden voor foto’s die je plaatst op het betreffende medium. Want ook al is je profiel afgeschermd voor ‘vreemden’, toch weet je maar nooit wie er met je foto aan de haal gaat. Of wat er gebeurt als er onverhoopt een lek bij het betreffende medium optreedt. Houd als richtlijn aan: zou je spijt krijgen als die ene foto zou verschijnen bij googelen op je naam? Plaats hem dan niet.

2. Niet: (te) negatief zijn

In het dagelijks leven gaat niemand graag om met iemand die continu klaagt. Online is dat niet anders. Stel dat bij zoeken op jouw naam alleen maar mopperposts en slechte recensies naar boven komen. Dan kom je niet bepaald over als de enthousiaste persoon die je in werkelijkheid misschien wél bent. Een beetje kritisch zijn is prima, maar probeer negatieve online uitingen dus te voorkomen. En klaag al helemáál niet over je (huidige) werkgever. Want de kans dat die dat tegenkomt is altijd aanwezig, en je begrijpt dat je dan wel kunt fluiten naar je baan. Datzelfde geldt voor posts die verkeerd getimed zijn. Loopt die borrel bijvoorbeeld wat uit de hand, terwijl je de volgende ochtend gewoon fris en fruitig op het werk moet zijn? Plaats dat dan alleen op social media als je graag wil dat je baas erachter komt…

3. Wel: voorzichtig zijn met kleur bekennen

Uiteraard moet iedereen voor zichzelf uitmaken wat zijn politieke voorkeur is, wat hij van het vluchtelingen- of klimaatprobleem vindt en of hij wel of niet een bepaalde religie aanhangt. Maar wees je er wel van bewust dat anderen het hier niet altijd mee eens zullen zijn. En dat alles wat online staat, ook online blijft staan. Laat je je op een verjaardagsfeestje uit over extreem rechtse partijen of de Amerikaanse president? Dan haal je daar hooguit de andere gasten mee op je hals. Maar zet je zulke meningen online, dan blijft het staan for everyone to see. Inclusief eventuele recruiters. Denk daar dus goed over na voor je het plaatst.

4. Niet: schrijven vanuit emotie

Soms lees je online iets waar je je heel kwaad om maakt. Je eerste ingeving is dan misschien om hier direct op te reageren of het bericht te delen. Toch doe je er goed aan om het nieuws eerst even te laten bezinken. Vanuit je emotie schrijf je namelijk mogelijk dingen waar je achteraf spijt van hebt. En het zou zonde zijn als juist deze reactie blijft rondzingen op het wereldwijde web.

5. Wel: degene zijn die je aan recruiters wil laten zien

Stel, je hebt een goed cv en een enthousiaste motivatie gestuurd naar dat ene bedrijf voor jouw droombaan. Daarmee heb je de interesse gewekt van de recruiter. Wat voor hem de volgende stap is? Googelen op je naam en je social-kanalen bezoeken. Om inzicht te krijgen in je privéleven én je persoonlijkheid. Mocht je dat naar vinden, zorg er dan voor dat je social-profielen goed zijn afgeschermd. En zo niet, let dan in ieder geval goed op wat er te vinden is voor ‘buitenstaanders’.

Damage control

Voorkomen is beter dan genezen. Maar mocht je online toch een onfortuinlijke foto of post van jezelf tegenkomen, kun je een aantal dingen doen. Staat het op je eigen social-profiel of heb je het ingelogd op je account geplaatst op een forum? Delete het betreffende bericht dan direct. Voorkom ook dat anderen je kunnen taggen in hun foto’s. Op Facebook kun je dat heel eenvoudig instellen bij Privacyinstellingen. Staat je post op een andere site? Vraag de betreffende site dan of deze het bericht weg zou kunnen halen. En kom je het tegen op Google, dan kun je hier een aanvraag doen om de verwijzing te verwijderen. Let op: de pagina zelf blijft wel bestaan… Let er in het vervolg dus altijd op dat je reacties en foto’s plaatst, waarvoor je je niet hoeft te schamen. Zo laat je zowel offline als online altijd een professionele indruk achter. 

Meer blogposts...