Recruitment via sociale media: is uw bedrijf er klaar voor?

Sociale-mediakanalen inzetten voor recruitment? Dat kan zinnig zijn, maar zonder doordachte strategie schiet het al gauw zijn doel voorbij. Want hoe sociaal is recruitment eigenlijk? Niet altijd zo sociaal als u dacht, zo blijkt.

Sociale-mediarecruitment: sociaal en privé

What’s in a name? Social media zijn per definitie sociaal. We delen onze dagelijkse hoogte- en dieptepunten (maar vooral de hoogtepunten), onderhouden contact met vrienden en collega’s, en gluren graag eens naar andermans privéleven. En kijk, daar heeft u het tweede codewoord als het gaat over sociale media: privé. Hoe u het ook wendt of keert, de meeste mensen gebruiken sociale netwerksites voor privédoeleinden. Ze zitten er niet te wachten op potentiële werkgevers. Tenzij ze op LinkedIn zitten, natuurlijk. Maar daar later meer over. Nu eerst: waarom zou u als bedrijf werven via Facebook en Twitter?

Hoe ‘sociaal’ is uw organisatie?

Recruitment via sociale media heeft alleen zin als het past binnen de bedrijfscultuur. Heerst er een open en sociale communicatiecultuur? Dan hebben Facebook en Twitter wellicht sowieso al een belangrijke functie binnen uw organisatie, en is de stap naar recruitment via die kanalen niet groot. Is de bedrijfscultuur eerder gesloten en wordt de interne communicatie streng gemonitord? Geen probleem als dat zo is, maar in dat geval passen sociale-netwerksites misschien minder goed binnen de communicatiestructuur. Denk daar goed over na voordat u een recruitmentfunctie toekent aan sociale-mediakanalen. Misschien is het beter om de ‘ouderwetse’ manier van personeel werven aan te houden, omdat die beter bij het bedrijfsimago past. Als u toch actie wilt ondernemen, is het belangrijk het hier met uw leidinggevende over te hebben.

Hoe up-to-date is uw bedrijfswebsite?

Beslist u toch om te werven via sociale media, kijk dan eerst kritisch naar de website van uw organisatie – en meer specifiek de vacature- en carrièrepagina’s. Staat uw bedrijfswebsite als een huis en verloopt recruitment via het carrièregedeelte vlekkeloos? Dan houdt niets u tegen om vacatures voortaan ook via Facebook en Twitter aan het publiek bekend te maken. Maar is de website niet up-to-date? Of houdt niemand in het bedrijf zich er écht mee bezig? Dan heeft recruitment via sociale media weinig zin. Sollicitanten gaan namelijk op zoek naar relevante online informatie over uw organisatie en haken af als ze die niet vinden. Gevolg: imagoschade die u had kunnen vermijden.

Recruitment via sociale media: heeft u de nodige resources?

Nog een niet te onderschatten pijler van sociale-mediarecruitment is het prijskaartje dat eraan hangt. LinkedIn is bijvoorbeeld een uitstekend recruitmentkanaal waarop gratis duizenden interessante profielen te raadplegen zijn, maar tegen betaling kunt u van extra services gebruikmaken die uw zoektocht makkelijker en efficiënter maken. Dit is geen ‘must’, maar het proces kan hierdoor wel gerichter plaatsvinden. Hetzelfde gaat op voor mankracht: wie van uw medewerkers gaat zich met die online zoektocht bezighouden, en wat staat daar voor hem of haar tegenover? De vraag is dus in hoeverre er resources vrijgemaakt kunnen worden om de online zoektocht naar geschikte kandidaten via sociale media doelgericht te laten verlopen.

Voorbereid zijn op het onverwachte? Dan moet je je kunnen aanpassen. Lukt het jou? @nigelyouell #CFOs #OracleEMP http://ora.cl/Ju4a

Zorg voor een uitgebreid netwerk op sociale media: als u vacatures post, vindt u misschien een kandidaat uit uw eigen sociale netwerk, of iemand uit uw netwerk kent misschien iemand die mogelijk interesse heeft in de functie.

Monitor ook de groepen rond een bepaald thema/profiel: zoekt u bijvoorbeeld een finance director? Let dan op groepen waarin CFO’s en financieel directeurs actief zijn.

Op sociale media kunt u veel informatie vinden over potentiële kandidaten: maak hier gebruik van om het online gedrag van kandidaten te bestuderen. Dit geeft u al veel (extra) informatie over een mogelijke sollicitant.

Houd te allen tijde rekening met de netiquette.

Het moge duidelijk zijn: recruitment via sociale media is niet vrijblijvend. Maar als het past binnen de bedrijfscultuur, de onlinestrategie op orde is, u de vuistregels kent en de resources voorhanden zijn, houdt niets of niemand u tegen om het een kans te geven.

Deze pagina delen