Recruitment via sociale media: is je bedrijf er klaar voor?

Geplaatst door Robert Half 14/12/2016

Sociale-mediakanalen inzetten voor recruitment? Dat kan zinnig zijn, maar zonder doordachte strategie schiet het al gauw zijn doel voorbij. Want hoe sociaal is recruitment eigenlijk? Niet altijd zo sociaal als je dacht, zo blijkt.

Sociale-mediarecruitment: sociaal en privé

What’s in a name? Social media zijn per definitie sociaal. We delen onze dagelijkse hoogte- en dieptepunten (maar vooral de hoogtepunten), onderhouden contact met vrienden en collega’s, en gluren graag eens naar andermans privéleven. En kijk, daar heb je het tweede codewoord als het gaat over sociale media: privé. Hoe je het ook wendt of keert, de meeste mensen gebruiken sociale netwerksites voor privédoeleinden. Ze zitten er niet te wachten op potentiële werkgevers. Tenzij ze op LinkedIn zitten, natuurlijk. Maar daar later meer over. Nu eerst: waarom zou je als bedrijf werven via Facebook en Twitter?

Hoe ‘sociaal’ is jouw organisatie?

Recruitment via sociale media heeft alleen zin als het past binnen de bedrijfscultuur. Heerst er een open en sociale communicatiecultuur? Dan hebben Facebook en Twitter wellicht sowieso al een belangrijke functie binnen je organisatie, en is de stap naar recruitment via die kanalen niet groot. Is de bedrijfscultuur eerder gesloten en wordt de interne communicatie streng gemonitord? Geen probleem als dat zo is, maar in dat geval passen sociale-netwerksites misschien minder goed binnen de communicatiestructuur. Denk daar goed over na voordat je een recruitmentfunctie toekent aan sociale-mediakanalen. Misschien is het beter om de ‘ouderwetse’ manier van personeel werven aan te houden, omdat die beter bij het bedrijfsimago past. Als je toch actie wilt ondernemen, is het belangrijk het hier met je leidinggevende over te hebben.

Hoe up-to-date is je bedrijfswebsite?

Beslis je toch om te werven via sociale media, kijk dan eerst kritisch naar de website van je& organisatie – en meer specifiek de vacature- en carrièrepagina’s. Staat je bedrijfswebsite als een huis en verloopt recruitment via het carrièregedeelte vlekkeloos? Dan houdt niets je tegen om vacatures voortaan ook via Facebook en Twitter aan het publiek bekend te maken. Maar is de website niet up-to-date? Of houdt niemand in het bedrijf zich er écht mee bezig? Dan heeft recruitment via sociale media weinig zin. Sollicitanten gaan namelijk op zoek naar relevante online informatie over je organisatie en haken af als ze die niet vinden. Gevolg: imagoschade die je had kunnen vermijden.

Recruitment via sociale media: heb je de nodige resources?

Nog een niet te onderschatten pijler van sociale-mediarecruitment is het prijskaartje dat eraan hangt. LinkedIn is bijvoorbeeld een uitstekend recruitmentkanaal waarop gratis duizenden interessante profielen te raadplegen zijn, maar tegen betaling kan je van extra services gebruikmaken die je zoektocht makkelijker en efficiënter maken. Dit is geen ‘must’, maar het proces kan hierdoor wel gerichter plaatsvinden. Hetzelfde gaat op voor mankracht: wie van je medewerkers gaat zich met die online zoektocht bezighouden, en wat staat daar voor hem of haar tegenover? De vraag is dus in hoeverre er resources vrijgemaakt kunnen worden om de online zoektocht naar geschikte kandidaten via sociale media doelgericht te laten verlopen.

Zorg voor een uitgebreid netwerk op sociale media: als je vacatures post, vind je misschien een kandidaat uit je eigen sociale netwerk, of iemand uit jouw netwerk kent misschien iemand die mogelijk interesse heeft in de functie.

Monitor ook de groepen rond een bepaald thema/profiel: zoek je bijvoorbeeld een finance director? Let dan op groepen waarin CFO’s en financieel directeurs actief zijn.

Op sociale media kan je veel informatie vinden over potentiële kandidaten: maak hier gebruik van om het online gedrag van kandidaten te bestuderen. Dit geeft je al veel (extra) informatie over een mogelijke sollicitant.

Houd te allen tijde rekening met de netiquette.

Het moge duidelijk zijn: recruitment via sociale media is niet vrijblijvend. Maar als het past binnen de bedrijfscultuur, de onlinestrategie op orde is, je de vuistregels kent en de resources voorhanden zijn, houdt niets of niemand je tegen om het een kans te geven.

Meer blogposts...

Zakelijk flirten: 14 tips

Wist je dat je door zakelijk flirten de relatie met je collega's en klanten kunt verbeteren? Dat zit ‘m natuurlijk niet in korte rokken of stiekeme knipogen....

Lees meer