Personeel werven: betere procedures betekent betere kandidaten

Geplaatst door Robert Half 20/09/2016

Veel problemen op de werkvloer zijn te wijten aan een slechte sollicitatieprocedure. Gedemotiveerde werknemers, dalende resultaten en verlies van vertrouwen bij klanten, om er maar een paar te noemen. Het werven van personeel vergt dan ook een doordachte aanpak, die garandeert dat de meest geschikte kandidaat op de juiste plek terechtkomt. Hier alvast wat tips om het onderste uit de kan van je sollicitatieprocedure te halen – of om die procedure om te vormen tot iets wat écht resultaten oplevert.

Een goede functieomschrijving trekt de juiste kandidaten aan

Alles begint met de omschrijving van de vacature. Hoe gedetailleerder die ingaat op de gevraagde competenties en kwalificaties van de kandidaat, hoe sterker de profielen die op de vacature reageren. Door heel precies te benoemen wat er van de kandidaat verwacht wordt, voelt de kandidaat die maar gedeeltelijk voldoet aan de eisen zich minder aangesproken. Anders gezegd: een goede functieomschrijving zorgt ervoor dat het kaf zichzelf al van het koren scheidt. Het bespaart je een rondje spitten door een overdosis cv’s waarvan het merendeel niet bij het profiel aansluit.

Zoek het niet te ver

Veel HR-managers zien de voordelen in van online recruitment. Maar overschat het internet niet. Het is een handige recruitmenttool die bovendien veel informatie over kandidaten oplevert dankzij sociale media; maar dat betekent niet noodzakelijk dat het de meest efficiënte manier is om die ene topkandidaat te strikken. Een vacature eerst intern aankondigen is altijd een goede zet. Daar zitten namelijk de kandidaten die de minste inwerktijd nodig hebben, omdat ze het bedrijf al kennen.

Win professioneel advies in

Personeel werven hoef je niet alleen te doen. Er zijn gespecialiseerde bureaus die precies weten hoe ze de juiste kandidaat voor je vacature strikken. Accountemps, een divisie van Robert Half, kan je bijstaan in je zoektocht naar tijdelijke boekhoudkundige en financiële krachten om een onverwachte stijging van de werklast in je bedrijf op te vangen. Een tijdelijke kracht is in het voordeel van zowel de werkgever als van de werknemer. De werknemer kan zijn vaardigheden meteen in de praktijk laten zien en ondertussen het bedrijf beter leren kennen. De werkgever kan dankzij deze flexibele inzet van personeel perfect inspelen op kortetermijnbehoeften van het bedrijf en tegelijkertijd de kandidaat optimaal screenen met het oog op een eventuele permanente aanstelling.

Check referenties

Een stap die in het sollicitatieproces te vaak wordt verwaarloosd, is het checken van de referenties die een kandidaat voorlegt. Toch kan de input van een voormalige werkgever je een heleboel waardevolle informatie opleveren over de werkhouding van de kandidaat. Informatie die je vervolgens kunt gebruiken tijdens het sollicitatiegesprek.

Het juiste personeel werven = problemen vermijden

De problemen die kunnen ontstaan door mensen te werven die vervolgens niet over het juiste profiel blijken te beschikken voor hun functie, worden vaak onderschat. Toch kan zo’n ‘bad hire’ gevolgen hebben voor de rest van het bedrijf, zoals:

  • Gedemotiveerde werknemers. Een onderpresterende collega levert frustratie op bij de werknemers die zijn fouten of gebreken moeten rechttrekken.
  • Ontevreden klanten.
  • Bijgevolg: een dalende lijn in de financiële resultaten.
  • Behoefte aan extra aandacht en supervisie voor de nieuwe werknemer. Tijd die anders en nuttiger besteed kan worden.

Voor een bedrijf met tevreden teams, enthousiaste klanten, goede financiën en een efficiënte tijdsbesteding, doe je er dus goed aan eens kritisch te kijken naar het moment waarop het voor iedere werknemer begint: de sollicitatieprocedure.

Meer blogposts...

Zakelijk flirten: 14 tips

Wist je dat je door zakelijk flirten de relatie met je collega's en klanten kunt verbeteren? Dat zit ‘m natuurlijk niet in korte rokken of stiekeme knipogen....

Lees meer