Online scoren? Vijf tips voor een professionele profielfoto!

Geplaatst door Robert Half 07/12/2016

Je online identiteit is een graadmeter voor toekomstige werkgevers. Zien zij op je profielpagina iets wat onprofessioneel oogt, dan is de kans zeer groot dat ze wegklikken en de volgende kandidaat checken.

Wie zijn baankansen wil verhogen, doet er dus goed aan om zijn online profiel nauwkeurig bij te houden, inclusief profielfoto. Want zoals het gezegde luidt: ‘You never get a second chance to make a first impression.’ De vraag is alleen: wat maakt jouw profielfoto geslaagd? Het antwoord volgt hieronder, in vijf tips.

1. Focus op je gezicht

Een professionele profielfoto op Facebook, Twitter of LinkedIn is klein. Benut de beperkte ruimte optimaal door te kiezen voor een foto van je gezicht. Zeker op een online platform voor professionals als LinkedIn is een foto van je gezicht cruciaal. Zo’n foto verhoogt je herkenbaarheid. De kans is groot dat mensen die jou voor het eerst ontmoeten in een professionele context van tevoren je profiel op LinkedIn bekijken. Dan is een gezichtsfoto relevanter dan een top-tot-teen-foto: die valt toch te klein uit en geeft daardoor een onpersoonlijke indruk.

2. Een glimlacht kost niets ...

... zo luidt het cliché althans. Maar het klopt natuurlijk wel: een glimlach op je gezicht toveren kost geen moeite en levert je in het dagelijks leven veel op. Mensen met een vriendelijke uitstraling krijgen meer gedaan van anderen. Zorg dus ook voor een vriendelijke look op je profielfoto. Ga voor een gemeende glimlach waarbij je ogen ‘meelachen’. Een brede tandpastasmile is niet nodig – dat kan zelfs heel fake overkomen.

3. Houd de achtergrond en je kleding rustig

Voor een professionele look doe je er goed aan een te drukke achtergrond te vermijden. Geen logo’s, motieven of landschappen achter je gezicht. Wel een effen witte of zwarte achtergrond, want dat brengt je contouren het mooist tot uiting. Ook een andere kleur kan werken. Dezelfde regel gaat trouwens op voor je kleding: rustig aan met drukke motiefjes, felle kleuren of een overdaad aan accessoires. Dat leidt de aandacht alleen maar af van waar het echt om gaat: je gezicht.

4. Blijf up-to-date

Belangrijk als je wilt scoren bij die toekomstige werkgever of nieuwe contactpersoon in je netwerk: een professionele profielfoto die up-to-date is. Niets is verwarrender dan een foto van vijf jaar geleden waarop niemand je nog herkent. Heb je een nieuw kapsel of is je haarkleur veranderd? Ben je van een bril overgeschakeld op lenzen? Pas dan je online profielfoto aan, zodat mensen je herkennen wanneer ze je voor het eerst ontmoeten. Dat helpt om een betrouwbaar imago te creëren. Geen werkgever zit te wachten op iemand die niet de moeite neemt om zijn eigen LinkedIn-profiel te updaten. Op die manier laat je een slechte eerste indruk achter en is de kans groter dat je de baan aan je neus voorbij ziet gaan.

5. Huur een professional in ...

... of in ieder geval iemand met verstand van foto’s, als je de mogelijkheid hebt. De voordelen van een fotograaf met kennis van zaken?

Hij of zij zorgt voor een optimale belichting en een kader voor je profielfoto, geeft advies over je kleding, houding en gezichtsuitdrukking, en is in staat om de foto, indien nodig, te bewerken.

Neem dus zeker geen selfie of spiegelportret. Dat komt onprofessioneel over en geeft zelden een flatterend resultaat. Wil je als professional gezien worden? Pak je online identiteit dan ook op een professionele manier aan: rustig, up-to-date en met kennis van zaken.

Meer blogposts...

Zakelijk flirten: 14 tips

Wist je dat je door zakelijk flirten de relatie met je collega's en klanten kunt verbeteren? Dat zit ‘m natuurlijk niet in korte rokken of stiekeme knipogen....

Lees meer