De banen van de toekomst – deze administratieve functies worden de komende jaren relevant

Geplaatst door Robert Half on 28/11/2019

Door automatisering, robots en kunstmatige intelligentie zullen volgens het Wereld Economisch Forum tegen 2022 wereldwijd zo'n 75 miljoen banen zullen verdwijnen. Aan de andere kant biedt het ook kansen: er kunnen zomaar ook zo’n 133 miljoen nieuwe banen bijkomen. Hoe zit dat in de administratieve sector? Administratieve functies spelen een sleutelrol in het creëren van een bedrijfscultuur. En laat dat nu net steeds belangrijker worden in de zoektocht naar een baan. Dat blijkt ook uit welke functies opkomen in de administratieve sector, volgens de driehonderd general managers die we hierover ondervroegen.

Lees hier hoe je jezelf als professional futureproof maakt. 

Welzijnsmanager

Een welzijnsmanager is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, implementeren en in stand houden van een zogenaamde welzijnsstrategie. Zo’n strategie is vaak gericht op het verbeteren van werknemersbetrokkenheid, managementskills en bedrijfscultuur. Ook stimuleert en ondersteunt een welzijnsmanager werknemers om hun eigen gezondheid en welzijn te verbeteren. 

Adviseur Digitale Transformatie

Een adviseur in digitale transformatie verbetert de technische prestaties van een bedrijf. Dat doet hij door de infrastructuur van het bedrijf te analyseren en tekortkomingen in de dienstverlening te signaleren.

Manager werknemersbetrokkenheid

Een manager werknemersbetrokkenheid ontwikkelt strategieën om de betrokkenheid binnen het bedrijf te verbeteren en te stimuleren. Bijvoorbeeld door middel van programma's voor de erkenning van werknemers, welzijnsprogramma's en andere activiteiten die gericht zijn op het creëren van een positieve werkomgeving.

Diversiteitsmedewerker

De CDO (Chief Diversity Officer) houdt zich op bestuursniveau bezig met de diversiteits- en inclusiestrategie van zijn organisatie. Zo'n twintig procent van de Fortune 500-bedrijven heeft diversiteitsmedewerkers in dienst.

Manager E-learning / Digitaal leren

Een learning & development-manager is verantwoordelijk voor het ontwerpen, ontwikkelen en evalueren van online opleidingsmateriaal. Ook het vernieuwen en verbeteren van bestaande opleidingen om ze aantrekkelijker en schaalbaarder te maken, en het coachen en begeleiden van medewerkers vallen binnen deze functie. Daarvoor is een diepgaande kennis van het bedrijf, de klanten en de bedrijfsstrategie nodig, aangezien die aspecten essentieel zijn bij het opstellen van opleidings- en ontwikkelingsprogramma's. Een dankbare functie is het wel, aangezien de manager learning & development een fundamentele bijdrage levert aan het succes van de organisatie. 

Op de hoogte blijven van toekomstige arbeidstrends? Of van vacatures voor dit soort functies én meer? 

Meer blogposts...