Zó versterk je je communicatievaardigheden

Geplaatst door Robert Half 28/08/2018

Heb je moeite om tijdens teammeetings je mening te geven? Moet je er niet aan denken om een presentatie te geven of om opslag te vragen? Dan is het tijd om aan je communicatievaardigheden te werken. Met deze vier tips maak je alvast een vliegende start.

1.    Werk aan je softskills

Naast ‘hard skills’, zoals analytisch vermogen of kennis van een vreemde taal, winnen ‘soft skills’ enorm aan belang. Je manier van communiceren met klanten, collega’s en leidinggevenden is cruciaal voor je personal branding én voor het imago van je werkgever. Dat is zo in elke sector, zoals ook blijkt uit onderzoek dat wij deden voor onze salarisgids. Uit de onderzoeksgegevens concludeerden wij onder meer dat communicatieve vaardigheden voor financeprofessionals de komende jaren nog belangrijker worden. Ook administratieve profielen doen er goed aan om aan hun communicatievaardigheden te werken. Administratief medewerkers worden namelijk steeds vaker een manusje-van-alles en hebben daarbij dagelijks contact met allerlei verschillende stakeholders: van senior management tot klanten en leveranciers.

2.    Neem kleine stappen

Het belang van duidelijke en zelfverzekerde communicatie mag niet onderschat worden. Je ideeën kunnen nog zo briljant zijn, als je ze niet weet over te brengen, sta je nergens. Houd dit voor ogen en spreek met jezelf af om elke week kleine overwinningen te boeken. Door bijvoorbeeld een vraag te stellen tijdens de wekelijkse teammeeting of door eens te lunchen met een collega die je nog niet zo goed kent. Zo bouw je het nodige zelfvertrouwen op.

3.    Oefen met presenteren en lichaamshouding

Vergaderingen en presentaties goed voorbereiden is essentieel. Stel jezelf doelen voor elke vergadering en verdiep je voldoende in het onderwerp. Oefen je presentaties voor je partner of huisgenoten, of gewoon voor de spiegel. Een tip voor tijdens je presentatie: maak oogcontact. Dat is een hele opgave als je verlegen bent, maar het doet wonderen. Je komt meteen veel zekerder en geloofwaardiger over. Algemeen geldt overigens verrassend genoeg dat je lichaamshouding niet alleen voortvloeit uit, maar ook beïnvloedt hoe je je voelt! Stel je dus zelfverzekerd op, ook als je dat (nog) niet bent. Je zult merken dat ‘power posing’ zijn effect niet mist.

4.    Leer te luisteren

Als je je communicatievaardigheden bijvijlt, mag je je luistervaardigheid niet uit het oog verliezen. ‘Knowlegde is power’, zo wil het cliché. Hoe beter jouw inzicht in de gedachten en meningen van collega’s en klanten, hoe meer zelfvertrouwen je zal hebben wanneer je iets aan hen moet vertellen of presenteren. Aarzel niet om vragen te stellen: dat is de beste manier om banden op te bouwen.

Meer tips ontvangen?
 

Meer blogposts...