7 vragen die je jezelf moet stellen voor je een baan accepteert

Geplaatst door Robert Half on 10/01/2017

Werk zoeken is een baan op zich. Online vacatures bekijken, informatie opzoeken over bedrijven, cv’s versturen, sollicitatiegesprekken voorbereiden en bijwonen, en wachten op aanbiedingen.

Het kan een langdurig proces zijn. Zoals de meeste werkzoekenden zul je dan ook opgetogen zijn – of in ieder geval opgelucht – wanneer je, na al je inspanningen, een baan wordt aangeboden. Maar voordat je die accepteert, moet je de tijd nemen om er grondig over na te denken. Hieronder vind je zeven vragen die je jezelf kunt stellen om te bepalen of een baan goed bij je past.

  1. Zul je plezier beleven aan de dagelijkse verplichtingen die bij de functie horen?
  2. Is de baan uitdagend (genoeg) voor je en biedt de baan carrièremogelijkheden?
  3. Past het verantwoordelijkheidsniveau bij je ervaring?
  4. Hoe goed sluiten de ethiek en cultuur van het bedrijf aan bij die van jou? Als een bedrijf verwacht dat je twaalf uur per dag werkt, terwijl jij maar acht uur per dag wil werken, dan passen het bedrijf en jij waarschijnlijk niet goed bij elkaar.
  5. Hoe verhoudt het aangeboden salaris zich tot het salaris dat je kreeg bij je vorige werk? Ontdek de Robert Half Salarisgids, met een actueel overzicht van de gangbare salarissen.
  6. Hoe aantrekkelijk zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden (aandelenopties, terugbetaling van opleidingen, vakantie, etc.)? Als je twee banen in overweging neemt, zouden deze bijkomende voordelen wel eens de beslissende factor kunnen zijn. Als een aanbieding aan de meeste van je eisen tegemoetkomt, maar er een voordeel ontbreekt dat belangrijk voor je is, dan kan het geen kwaad om te vragen of dat extraatje in je arbeidsovereenkomst opgenomen kan worden.
  7. Wat is de manier van werken van je toekomstige baas en collega’s, en is de kans groot dat die na verloop van tijd voor conflicten gaat zorgen? Denk erover na of je goed zou kunnen samenwerken met je baas en je collega’s, en of je bereid bent om je levensstijl aan te passen (denk aan reizen, meer werkuren, meer woon-werkverkeer) op zo’n manier dat het invloed heeft op je levenskwaliteit.

Door deze punten zorgvuldig af te wegen, kun je een weloverwogen beslissing nemen om een aanbod te aanvaarden, af te wijzen, of erover te onderhandelen. Als je blijft twijfelen, vertrouw dan op je onderbuikgevoel.

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op de Work Life Blog van Robert Half Australië.

Meer blogposts...