Waarom een functietitel voor jou als werknemer belangrijk is

Geplaatst door Robert Half on 02/10/2019

Solutions Manager, Chief Technology Officer, Data Analist. Er zijn niet alleen steeds meer soorten banen, maar ook nog eens veel meer verschillende functietitels. Zelfs voor een en dezelfde baan bestaan soms meerdere titels. Vaak neem je die op de koop toe bij het zoeken naar een baan en richt je je vooral op salaris en de taken die tot je pakket behoren. Toch is dat niet altijd even terecht. En wel om de volgende redenen.

1. Geeft weer wat je kan en doet

Over het algemeen is je titel een benchmark voor de buitenwereld: dit kun jij en doe je over het algemeen in je baan. Op basis daarvan kan een zakelijke relatie, klant of toekomstige werkgever beoordelen of jij geschikt bent voor de baan of taak. Dat werkt twee kanten op. Ten eerste kan een ‘te lage functietitel’ overkomen alsof je niet serieus wordt genomen. Er kan worden gedacht dat je bijvoorbeeld niet ‘hoog genoeg in de boom zit’ om beslissingen te maken. Aan de andere kant kan een ‘te hoge functietitel’ juist het tegenovergestelde bewerkstelligen: je relaties kunnen verwachten dat jij geen tijd hebt of te ‘belangrijk bent’ voor dit soort werkzaamheden.

2. Zorgt voor tevredenheid

Iedereen wil voldoening halen uit zijn of haar werk en bevestiging krijgen. Daarom is een functietitel ook voor je eigen gevoel belangrijk – zowel voor wat betreft de inhoud van de titel als het niveau (junior, medior, senior) ervan. Het zorgt voor eigenwaarde en geeft aan dat je gerespecteerd wordt. Ben je klaar voor de volgende stap in je carrière, dan geeft het een goed gevoel dat je daar ook een bijbehorende titel voor krijgt. Uiteraard geldt wel: je moet de titel verdienen en niet zomaar gepromoveerd worden om de verkeerde redenen, zoals een lege plek opvullen of om je aan boord te houden.

3. Helpt om gevonden en geselecteerd te worden

In veel vacatureteksten wordt een functietitel gebruikt waar veel werkzoekenden op zoeken. Ook voor werknemers is het handig om rekening te houden met het feit dat je volgende opdrachtgevers of werkgevers op bepaalde titels zoeken. Bijvoorbeeld op LinkedIn. Maar de ene titel in een bedrijf betekent niet hetzelfde als de andere titel in een ander bedrijf – zowel voor inhoud als niveau. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je perfect bij een zoekopdracht van een recruiter past, maar niet wordt meegenomen in de selectie omdat er ‘junior’ voor jouw titel staat. Of andersom, dat je voor recruiters misschien juist te ver bent in je carrière als je een ‘senior’-functie hebt. 

4. Kan beter werken bij salarisonderhandelingen

Stel dat je een (te) lage functietitel hebt gekregen toen je werd aangenomen. Je kreeg het salaris van je dromen, de omschrijving van je taken gaven je een goede lading energie en bij je secundaire voorwaarden heb je ook nog iets extra’s weten te bemachtigen. ‘Laat die titel maar zitten, die komt later wel’, dacht je nog. Tijdens de salarisonderhandeling een periode later kom je voor jezelf op, maar je krijgt als reactie dat je eigenlijk al te veel verdient voor die functie… Dat zou niet zijn gebeurd als je in eerste instantie wél had onderhandeld over je titel. Andersom kan het ook behoorlijk tegen je werken overigens: als je ‘hoger’ begint dan je eigenlijk kunt, kan het zijn dat je niet waarmaakt waarvoor je bent aangenomen.

Wat als je niet de juiste functietitel hebt?

Deze tips komen misschien wat te laat als je al een baan hebt en je het gevoel hebt dat je niet de juiste functietitel hebt gekregen. Wat dan? Zet op een rij waarom je vindt dat je een andere titel zou moeten krijgen, wat je daarvoor gedaan en bereikt hebt, en wat dat het bedrijf heeft opgeleverd. Onderzoek hoe het er bij andere bedrijven aan toe gaat en bedenk wat jouw titel dan precies moet zijn om de lading te kunnen dekken en aan je tevredenheid moet voldoen. Ga vervolgens het gesprek aan met je leidinggevende. Geeft hij of zij aan dat een andere titel niet mogelijk is, vraag dan wat ervoor nodig is om daar te komen en maak samen een stappenplan om dat te bereiken. Vergeet ook niet alvast van tevoren de gespreksmomenten in te plannen om dit te evalueren en verder bij te sturen. Succes!

Meer tips ontvangen?

Meer blogposts...