Salaris bespreken met collega’s: terecht taboe of niet?

Geplaatst door Robert Half on 17/11/2022
Geschatte leestijd: 2 minuten

Wat je niet mag vergeten wanneer je over je loon praat

  1. Achtergrondinformatie
  2. Je loonevolutie
  3. Je manager

Weinig onderwerpen die op de werkvloer zo gevoelig liggen als het (openlijk) bespreken van je loon met je collega’s. Want hoewel je misschien stiekem wel benieuwd bent naar wat jouw collega’s verdienen, is de kans klein dat je het ook effectief te weten zal komen. Is het een goed idee om openlijk te praten over loon onder collega’s? Wij geven enkele tips om het loongesprek onder collega’s in het juiste perspectief te plaatsen.

Wat je niet mag vergeten wanneer je over je loon praat

Lonen vergelijken met collega’s is een manier om een soort benchmark te hebben over wat er mogelijk is, maar pin je niet vast op het bedrag dat een collega meer verdient als jij, want dat zal alleen maar zorgen voor frustraties en ontevredenheid. Wanneer je het gesprek met je collega aangaat, hou dan volgende zaken zeker in je achterhoofd:

1. Achtergrondinformatie

Als je hoort dat een collega in een soortgelijke rol plots meer lijkt te verdienen dan jij, probeer dit dan te kaderen. Je collega heeft misschien meer jaren ervaring, werkt langer in de organisatie, heeft een hele gerichte specialisatie of heeft doorheen de jaren promotie gemaakt op basis van zijn of haar prestaties. Dat kan op het eerste zicht oneerlijk lijken, maar probeer het dan ook altijd te hebben over het ‘waarom’ achter het loonsverschil.

2. Je loonevolutie

Als je collega meer verdient, kan dat de perfecte gelegenheid zijn om een open gesprek aan te gaan met je manager over je loonevolutie binnen je rol en binnen het bedrijf: waar sta je vandaag, waar kan je naartoe groeien en wat moet je daarvoor bereiken.

3. Je manager

Hét belangrijkste in loongesprekken: je manager. Voel je je opzij geschoven door het hogere loon van een collega, of ben je benieuwd waarom jij aan je huidige loon werkt, ga dan het open en constructieve gesprek aan met je manager. Hij of zij is de geschikte persoon om je de nodige en transparante informatie te verschaffen over de gebruikelijke salarisschalen in het bedrijf en waar jij je hierop bevindt. Je peers beschikken niet over deze informatie en zullen je dus mogelijks een vertekend beeld geven van de realiteit.

Hoeveel zou ik moeten verdienen ?

Kom op een interactieve manier alles te weten over de salarissen voor tal van functies en trends binnen administratie, HR en customer support en finance en boekhouding in Nederland.


Maak kennis met de ervaren recruiters van Robert Half, zodat je een getalenteerd team van medewerkers kunt samenstellen of jouw loopbaan vooruit kunt helpen. Robert Half is actief op meer dan 300 locaties wereldwijd, met kantoren in Amsterdam en Rotterdam, en kan jouw helpen waar en wanneer je dat nodig hebt.

Meer blogposts...