Hoe krijg je als administratief medewerker de juiste skills? Dit zijn de 3 meest effectieve manieren

Geplaatst door Robert Half on 18/10/2018

Als administratief medewerker weet je als geen ander: je dagelijkse werkzaamheden veranderen. Door automatisering en digitalisering schuiven de benodigde vaardigheden steeds verder op van meer technisch naar soft skills. Jezelf ontwikkelen is dan ook steeds belangrijker – om je werkzaamheden te kunnen blijven uitvoeren, maar ook om tevreden te blijven over wat je doet. Alleen: wat zijn de beste manieren om kennis te blijven bijspijkeren? Uit onderzoek van Robert Half voor de Salarisgids 2019 blijkt dat de onderstaande drie het meest effectief zijn.

1. Trainingen of cursussen volgen

Voor ruim de helft (51 procent) van de managers met wervingsbevoegdheid zijn trainingen en cursussen het meest effectief. Dat kunnen interne of externe trainingen of cursussen zijn – zowel online als offline. Met deze cursussen leer je niet alleen bij over specifieke onderdelen, ook leer je efficiënter werken en kun je vaak breder ingezet worden. Dat draagt zeer waarschijnlijk ook bij aan je intrinsieke motivatie. Geeft je werkgever aan geen trainingen of cursussen te willen aanbieden? Geef dan aan dat scholing zich altijd terugbetaalt en beargumenteer waarom jij als medewerker beter voor het bedrijf zult worden wanneer je een bepaalde training of cursus volgt. Ligt het aan de kosten? Ook dan valt er iets te regelen. Vraag of een andere medewerker met ervaring je deze kennis bij kan brengen.

2. Vraag om (reverse) mentoring

Ervaring is belangrijk, maar is uiteindelijk niet alles. Meestal werken ervaren medewerker nieuwe medewerkers in, maar andersom kunnen de nieuwe medewerkers juist ook ervaren medewerkers iets bijbrengen. Een goede manier om dat te doen is reverse mentoring, een aanpak die door 48 procent van de managers met wervingsbevoegdheid wordt gekozen. Hoe het werkt? Je maakt koppels binnen de organisatie die van elkaar leren en elkaar feedback geven, zoals een junior en een senior. Belangrijk is wel om van tevoren een paar ‘regels’ op te stellen om er het maximale uit te halen. Zo moeten beide partijen feedback durven geven en ontvangen en daarom dus elkaar respecteren en durven vertrouwen.

3. Ga de samenwerking aan met andere afdelingen

Hoe groter organisaties worden, hoe meer specifieke kennis er aanwezig is. Deze kennis is steeds moeilijker te delen omdat collega’s elkaar niet goed meer weten te vinden of niet op de hoogte zijn van elkaars sterke kanten en ervaring. Samenwerken met andere afdelingen om te bepalen welke skills elders in het bedrijf beschikbaar zijn is voor 46 procent van de managers met wervingsbevoegdheid dan ook een van de manieren om het personeel op te leiden. Zoek je collega’s op of ga een dag in de week bij een andere afdeling op de werkvloer werken om zo van elkaar te leren en te weten wat er daar precies speelt. Of spreek – in overleg met je werkgever – eens in de maand met een voor jou relevante collega af om bij te praten over het vakgebied, de verschillende werkzaamheden of wat jullie bezighoudt. Een andere mogelijkheid is om elkaar korte presentaties te geven, waarin je vertelt wat je de afgelopen periode hebt geleerd. Dan bereik je direct een aantal collega’s.

Work happy

Door je skills uit te breiden, voel je je sterk in je werk en voel je je waarschijnlijk ook meer gewaardeerd. Dat zijn belangrijke voorwaarden om ‘happy’ te werken. Meer weten over hoe je als medewerker je skills kunt uitbreiden?

Onze Salarisgids 2019 staat – naast gangbare salarissen per functie – vol met trends en tips.

Hoeveel zou ik moeten verdienen ?

Kom op een interactieve manier alles te weten over de salarissen voor tal van functies en trends binnen administratie, HR en customer support en finance en boekhouding in Nederland.

Meer blogposts...