Hoe de rol van de administratief medewerker verandert

Geplaatst door Robert Half 16/02/2018

Robots hebben de wereld nog niet overgenomen. Maar feit is wel dat taken die we vroeger handmatig deden, inmiddels veel vaker geautomatiseerd zijn. Denk maar aan het overschrijven van geld tussen twee bankrekeningen: daar komt nu geen mens meer aan te pas. Veel werknemers – vooral in de administratieve sector – vrezen hierdoor voor hun baan. Bestaat die over een X aantal jaar nog wel? Waarschijnlijk wel, want sommige werkzaamheden zijn nu eenmaal niet te automatiseren. Er zal altijd deskundig personeel nodig blijven voor bijvoorbeeld het controleren van gegevens en het geven van advies aan klanten. Dat betekent echter niet dat de rol van administratief medewerkers helemaal onveranderd blijft.

Tijd besparen

Digitalisering is merkbaar in elke sector. Niet alleen doordat taken geautomatiseerd worden zoals in het bankenvoorbeeld, maar ook door selfservice. Het is heel eenvoudig om klanten zelf hun gegevens te laten invoeren, bijvoorbeeld bij het aanmelden voor een cursus of het opvragen van informatie. De tijd die administratief medewerkers daarmee besparen, kunnen zij inzetten op andere gebieden om collega’s te ondersteunen wiens takenpakket óók verandert. Zo kunnen zij de afdeling facility helpen door het regelen van de schoonmaak over te nemen. Of de communicatieafdeling bij een interne verhuizing door de berichtgeving aan werknemers te verzorgen. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Basisvaardigheden

Hoe het takenpakket van een administratief medewerker er concreet uitziet – of er in de toekomst uit komt te zien – is niet te zeggen. Dat verschilt immers van bedrijf tot bedrijf en soms zelfs per afdeling. Een aantal vaardigheden blijft wel altijd van belang. Zo blijft het voor administratief medewerkers noodzakelijk om de basiskennis van bedrijfseconomie onder de knie te hebben. Daarnaast moet je vanzelfsprekend goed kunnen omgaan met de meest voorkomende softwareapplicaties. Denk daarbij niet alleen aan het Microsoft Office-pakket (met onder andere Outlook, Word en PowerPoint), maar ook aan grote ERP-systemen, zoals SAP en Microsoft Dynamics NAV.

Verder blijven sterke communicatieve vaardigheden essentieel, zowel schriftelijk als mondeling. Want als administratief medewerker heb je natuurlijk dagelijks contact met verschillende partijen, binnen én buiten je organisatie. Bovendien is het zaak dat je zelfstandig kunt werken en commercieel inzicht hebt. En dan is het ook nog eens mooi meegenomen als je initiatief durft te nemen, vooral met het oog op het veranderende takenpakket. Hoe meer je andere afdelingen laat weten wat jouw kwaliteiten zijn, des te leukere klussen komen er jouw kant op. Kortom, je rol als administratief medewerker wordt alleen maar breder. Een manusje-van-alles, dus: dat zou je in de toekomst weleens op je visitekaartje kunnen zetten.

Meer blogposts...