Conflict met je leidinggevende? 3 don’ts – en een do

Geplaatst door Robert Half 17/07/2019

In welke richting of fase je carrière zich ook bevindt; aan beslissingen nemen ontkom je niet. En elke beslissing kan impact hebben op je collega’s én op de organisatie. Het kan dus bijna niet anders, of er gaat af en toe een conflict met je leidinggevende mee gepaard. Betekent zo’n meningsverschil het einde van je carrière? Allesbehalve. Als je het goed doet, kan ruzie met je baas je loopbaan juist een boost geven. Maar er zijn wel dingen die je in zo’n conflict vooral juist níet moet doen.

Don’t: je mening voor jezelf houden

Eerst en vooral is het belangrijk dat je conflicten met je leidinggevende niet uit de weg gaat. Meningsverschillen zijn een essentieel onderdeel van werk en van relaties tussen mensen. En dat is maar goed ook, want een werkvloer waarop verschillende visies uitgedragen worden, maakt de organisatie een stuk rijker en brengt de business naar nieuwe hoogtes. Dus hou je er een andere mening op na dan je baas of zit je iets dwars? Blijf er dan niet mee rondlopen, maar kom op voor jezelf en je ideeën. Sterker nog: waarom zou je ideeën die het bedrijf vooruithelpen voor jezelf houden? Wel is het hierbij van belang dat je je visie voorzichtig en beleefd brengt. Want wie goed luistert en respect heeft voor andermans mening, krijgt dat sneller terug.

Don’t: handelen uit emotie 

Een conflict met je leidinggevende voorkomen en samen tot een overeenstemming komen is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij een ruzie krijgen emoties namelijk al snel de overhand, terwijl een gekrenkt ego of jaloezie juist gevaarlijk zijn bij professionele conflicten. Hoewel het misschien wat moeite kost, blijf je toch het liefst zo objectief en rationeel mogelijk. Misschien ben je het niet helemaal eens met je leidinggevende, maar heeft hij of zij wel goede punten. Probeer te focussen op die positieve zaken en tot een akkoord te komen waar beide partijen zich in kunnen vinden. Mensen met een hoog EQ (emotionele intelligentie) zullen minder moeite hebben met dit soort situaties – en het goede nieuws is: EQ kun je aanleren!

Don’t: voor het grote gelijk gaan

Meningen kunnen verschillen, maar dat maakt de ene mening niet waardevoller dan de andere. Vermijd daarom dat je koste wat kost gelijk moet krijgen, maar stel het belang van je team altijd voorop. Een discussie ‘winnen’ geeft misschien voldoening op de korte termijn, maar kan uiteindelijk funest zijn voor relaties met je collega’s en je leidinggevende. Conflictbeheersing draait niet om winnaars en verliezers, maar om wederzijds begrip.

Do: bemiddelaar inschakelen

Als er één land de kunst van het compromis onder de knie heeft, is het ons land wel. Geven en nemen, water bij de wijn doen – het poldermodel zit ingebakken in ons DNA. Ook in het bedrijfsleven heeft die aanpak al vele vruchten afgeworpen. Een bemiddelaar blijkt daarbij vaak de oplossing: een derde persoon die de discussie ‘objectiveert’ en het gemakkelijker maakt om de voors en tegens tegen elkaar af te wegen. Op die manier komt er sneller een oplossing uit waar elke partij zich in kan vinden. En dat is waar het bij een conflict uiteindelijk om draait.

Lukt het niet een goede relatie op te bouwen of te herstellen met je leidinggevende en ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? 

Meer blogposts...