Conflict met je manager? 3 don’ts – en een do

Geplaatst door Robert Half on 04/03/2024
Geschatte leestijd: 3 minuten

In welke richting of fase je carrière zich ook bevindt; aan beslissingen nemen ontkom je niet. Elke beslissing kan impact hebben op je collega’s én op de organisatie. Het kan dus bijna niet anders, of er gaat af en toe een conflict met je leidinggevende, manager of baas mee gepaard. Betekent zo’n meningsverschil het einde van je carrière? Allesbehalve. Als je het goed doet, kan een conflict met je manager je loopbaan juist een boost geven. Maar er zijn wel dingen die je in zo’n conflict vooral juist níet moet doen.

Don’t: je mening voor jezelf houden

Ten eerste is het belangrijk dat je een conflict of ruzie met je leidinggevende niet uit de weg gaat. Meningsverschillen zijn namelijk een essentieel onderdeel op het werk en bij relaties tussen mensen. En dat is maar goed ook, want dit zorgt er in veel gevallen voor dat organisaties niet stilstaan. Hou je er een andere mening op na dan je baas of zit je iets dwars? Blijf er dan niet mee rondlopen, maar spreek jezelf uit. Waarom zou je ideeën die het bedrijf uiteindelijk misschien vooruithelpen tenslotte niet uitdragen?

Don’t: handelen uit emotie

Een conflict of ruzie met je leidinggevende voorkomen en samen tot een overeenstemming komen is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij een ruzie krijgen emoties namelijk al snel de overhand. Hoewel het misschien moeite kost, blijf je toch het liefst zo objectief en rationeel mogelijk. Misschien ben je het niet helemaal eens met je leidinggevende, maar heeft hij of zij wel goede punten. Probeer te focussen op die positieve zaken en tot een akkoord te komen waar beide partijen zich in kunnen vinden. Mensen met een hoog EQ (emotionele intelligentie) hebben doorgaans minder moeite met dit soort situaties – en het goede nieuws is: EQ kun je aanleren!

Don’t: je gelijk halen

Meningen kunnen verschillen, maar dat maakt de ene mening niet waardevoller dan de andere. Vermijd daarom dat je koste wat kost gelijk moet krijgen, maar stel het belang van je team voorop. Een discussie ‘winnen’ geeft misschien voldoening op korte termijn, maar kan uiteindelijk rampzalig zijn voor de relatie met je collega’s en je leidinggevende. Conflictbeheersing draait niet om winnaars en verliezers, maar om wederzijds begrip.

Do: bemiddelaar inschakelen

Als er één land de kunst van het compromis onder de knie heeft, is het ons land wel. Geven en nemen, water bij de wijn doen – het poldermodel zit ingebakken in ons DNA. Ook in het bedrijfsleven heeft die aanpak al vele vruchten afgeworpen. Een bemiddelaar blijkt daarbij vaak de oplossing: een derde persoon die de discussie ‘objectiveert’ en het gemakkelijker maakt om de voors en tegens tegen elkaar af te wegen. Op die manier komt er sneller een oplossing uit waar elke partij zich in kan vinden. En dat is waar het bij een conflict uiteindelijk om draait.

Lukt het niet een goede relatie op te bouwen of te herstellen met je leidinggevende en ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging?

Meer blogposts...