Waarom het in bedrijfskundig opzicht zin heeft om betekenisvol werk te stimuleren

Geplaatst door Robert Half 08/10/2018

Geluk op het werk heeft in de afgelopen jaren een steeds belangrijkere plek in de agenda van bedrijven ingenomen, en het wordt steeds duidelijker dat bedrijven die geen gecoördineerde inspanning leveren om hun personeel gemotiveerd en tevreden te houden een nadeel hebben. Ze zullen niet alleen moeite hebben om hun personeel te behouden, maar ook om de productiviteit vast te houden of te verhogen om het bedrijf te laten groeien.  

Onderzoeken tonen aan dat gelukkige werknemers over het algemeen gemotiveerder en gemiddeld 12 procent productiever zijn, terwijl een groei van het BNP al als significant wordt gezien bij een groei van 3 procent. Als mensen gemotiveerd zijn, leveren ze een positieve bijdrage ten gunste van zakelijke en zelfs nationale doelstellingen.

Het verhogen van de productiviteit vereist een specifieke benadering voor elk bedrijf en zelfs elke medewerker, maar dat betekent niet dat we geen manieren kunnen verkennen om werkpraktijken te verbeteren.

Geluk op het werk creëren vereist niet alleen dat werknemers een oprechte interesse hebben in het werk dat ze doen en er de juiste vaardigheden voor hebben, maar ook dat ze een betekenisvolle erkenning krijgen voor hun inspanningen.

Het begint allemaal met het creëren van een werkcultuur waarin het geluk van werknemers een belangrijke rol speelt. Hiervoor moet een bedrijf vanaf het begin betrokken zijn bij het carrièrepad van individuele werknemers en de tijd nemen om hun belangrijkste motivaties, waardes en toekomstvisies te begrijpen. Dat stelt een bedrijf in staat om de inspanningen van hun werknemers te richten op het creëren van werk dat ze betekenisvol vinden.

Bovendien, hoe meer organisaties hun eigen doelen bepalen, des te groter is de kans dat ze werknemers zullen aantrekken en ontwikkelen die deze doelen overnemen. Het gaat niet alleen maar om carrière maken binnen een bedrijf: werknemers willen zich ook tevreden voelen over hun dagelijks werkleven. En dit vereist een bredere, horizontale blik op wat het carrièrepad van elke werknemer beïnvloedt.

Hoewel er geen eenduidige benadering van geluk op het werk is, kunnen de bepalende factoren voor geluk als volgt worden samengevat: de juiste match tussen de werknemer, de functie en het bedrijf; een gevoel van empowerment; gewaardeerd worden; interessant en betekenisvol werk; een gevoel van eerlijkheid en positieve werkrelaties. Deze factoren worden verder beschreven in ons rapport De geheimen van de gelukkigste bedrijven en medewerkers.

Download De geheimen van de gelukkigste bedrijven en medewerkers

Ontvang het rapport in je inbox door het onderstaand formulier in te vullen.

Voornaam *

Naam *

E-mail *

Meer blogposts...