Hoe zeg je nee tegen iemand die opslag vraagt?

Geplaatst door Robert Half on 21/11/2019

Geen enkele werkgever staat te springen om nee te zeggen tegen een medewerker die opslag vraagt. Maar soms heb je geen keuze en kun je een verzoek tot salarisverhoging simpelweg niet inwilligen. En dat heeft veel invloed op hoe de werknemer kijkt naar zijn of haar eigen toekomst binnen het bedrijf. Daarom is de manier waarop je een weigering overbrengt van essentieel belang. Maakt je motivering om opslag te weigeren geen indruk en voelt deze niet oprecht aan? Grote kans dat je werknemer gedemotiveerd raakt.

Gelukkig is het niet zo dat werknemers helemaal niet kunnen omgaan met een ‘nee’. Voor sommigen kan het zelfs een reden zijn om nét dat beetje extra te geven en zo de volgende keer tóch een ‘ja’ te krijgen. Zolang je het nieuws maar goed inkadert en de boodschap voorzichtig brengt. Dit zijn de essentials van ‘nee’ zeggen tegen opslag.

Zeg niet gewoon nee

Ga altijd in dialoog. Geef je werknemer de kans om een case te maken. Anders kan hij het gevoel krijgen dat je je niets aantrekt van zijn toekomst of zelfs dat je niet naar hem wil luisteren. En als dat gevoel eenmaal leeft, is het moeilijk om je werknemer weer te motiveren. Neem daarom altijd op zijn minst even de tijd om de vraag te overwegen.

Wat is de reden?

Niemand vraagt zomaar opslag. Vraag naar de reden van het verzoek. Is je werknemer ergens anders actief aan het solliciteren? Kwam het onderwerp loon ter sprake onder collega’s?

Enkele veel voorkomende antwoorden:
•    Ik kreeg meer verantwoordelijkheden, maar in mijn salaris zie ik daar niks van terug.
•    Ik heb research gedaan en merkte dat mijn loon niet marktconform is.
•    Ik voeg iets unieks toe aan het bedrijf en ben moeilijk vervangbaar.

Controleer of het klopt wat je werknemer zegt. Misschien zijn er bepaalde prestaties of projecten waar je geen weet van hebt die je beslissing kunnen beïnvloeden. Ga ook na of zijn/haar huidige salaris wel marktconform is. En bedenk wat je zou doen als deze werknemer nu opeens zou vertrekken: zou je inderdaad veel moeite hebben om hem of haar te vervangen? 

Wees rationeel

Probeer emotie los te koppelen van je inschatting van de situatie. Het feit dat je een goede verstandhouding hebt met een specifieke werknemer, mag geen reden zijn voor opslag. Stel jezelf de vraag wat je zou doen wanneer het om een andere persoon ging. Ook hier moeten de feiten de boventoon voeren. Als je elke keer toegeeft op basis van emoties, creëer je op lange termijn een ongezonde relatie.

Schets kader van het team

Heeft de werknemer collega’s met dezelfde of een gelijkwaardige functie, zonder significante verschillen op het vlak van prestaties of verantwoordelijkheden? Dan kan dit ook een argument zijn om geen opslag toe te kennen. Leg dan wel goed uit wat een loonsverhoging wél zou verantwoorden en welke stappen je werknemer kan ondernemen om dit te bereiken.

Bespreek wat wél reden zou zijn voor een loonsverhoging

Geen plek of reden voor een loonsverhoging? Waarschijnlijk is je werknemer teleurgesteld. Geef hem of haar daarom meteen een nieuw doel en bespreek welke veranderingen nodig zijn om een loonsverhoging te rechtvaardigen. Een concreet doel biedt perspectief en voorkomt een gedemotiveerde werknemer. Vergeet je werknemer natuurlijk niet te vertellen dat zijn of haar werk gewaardeerd wordt.

Schets kader van het bedrijf

Als werkgever heb je een beperkt kader waarbinnen je kunt werken. Je maakt een bepaald budget vrij per afdeling, team of werknemer. Als wat je werknemer vraagt simpelweg niet kan omwille van budgettaire redenen, wees hier dan transparant over en leg het duidelijk uit. Werk je met vaste evaluatiemomenten en komt de vraag buiten zo’n gesprek om? Spreek dan af om de situatie tijdens het volgende voortgangsgesprek opnieuw te evalueren.

Plan meteen een herevaluatie in

‘Nu kan het niet, misschien later’ volstaat niet als antwoord. Spreek meteen samen een datum af waarop je de situatie opnieuw zal beoordelen. Of dit nu tijdens het jaarlijkse evaluatiemoment is of op een andere datum: het inplannen van een concrete datum laat zien dat je het meent. Wat de werknemer weer een nieuwe dosis hoop en motivatie geeft. Maar schep geen valse verwachtingen: geef niet de indruk dat de loonsverhoging er op dat moment sowieso van komt. 

Ken de feiten

Nieuw gesprek ingepland? Bereid je goed voor. Neem het dossier van je werknemer door en bekijk wanneer en op welke schaal de laatste loonsverhoging plaatsvond. Beoordeel of er sindsdien een ontwikkeling heeft plaatsgevonden op het gebied van prestaties of verantwoordelijkheden. Je staat veel sterker in je schoenen wanneer je argumenten indien nodig kunt weerleggen met feiten. Kun je dat niet, dan is de vraag van je werknemer misschien wel terecht.

Wees flexibel

Beloning van werknemers bestaat uit meer dan alleen salaris. Is een salarisverhoging moeilijk, bijvoorbeeld vanwege budgettaire redenen, maar wil je je werknemer niet met lege handen naar huis sturen? Overweeg dan een aanbod met meer flexibele werkuren, aandelen van het bedrijf of een fiets van de zaak. Wat je ook beslist: duidelijk en rationeel met je werknemer communiceren is key. Je zult er op termijn de vruchten van plukken.

Weten wat een marktconform salaris is voor je werknemers? En dus of een salarisverhoging wel terecht is? Ontdek onze Salarisgids.
 

Over de Salarisgids

Robert Half voert jaarlijks onderzoek naar de lonen en de trends op de arbeidsmarkt. In deze onafhankelijke survey worden 1.800 CFO’s, CIO’s en General Hiring Managers bevraagd in Nederland, België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Brazilië.

De cijfers uit dit onderzoek vormen de basis voor onze Salarisgids. Die omvat de belangrijkste salaristrends en tendensen op de arbeidsmarkt in administratie, HR en office support, finance en boekhouding en project en interim-management. Ontdek er alle cijfers die lonen.

Meer blogposts...