Hoe tijdelijke medewerkers je onderneming meer ademruimte geven

Geplaatst door Robert Half 10/02/2019

Waar uitzendarbeid en freelancers vroeger vooral beschouwd werden als een noodoplossing, maken ze tegenwoordig steeds vaker integraal deel uit van de wervingsstrategie. Uit de FreelanceMarktIndex (FMI) van freelance.nl blijkt dat de vraag naar de inzet van tijdelijke werknemers nog niet eerder zo hoog was. In dit blog lees je waarom interim-contracten zo populair zijn en geven we concrete tips voor een optimale recruitmentstrategie.

Evenwicht tussen interim- en vaste contracten

Uiteraard is het geen goed idee om je volledige bedrijf te laten draaien op uitzendkrachten en interim-managers. Dat zou immers ongetwijfeld de continuïteit van de activiteiten aantasten. Een goed functionerend team bestaat dan ook in de eerste plaats uit vaste medewerkers, die voor bepaalde projecten of taken worden bijgestaan door interim-werknemers. In een onderzoek dat we deden, zegt 60 procent van de managers dat het hebben van een mix van tijdelijke en vaste krachten zelfs cruciaal is voor het succes van het bedrijf. Op die manier blijft namelijk de standvastigheid op de werkvloer gewaarborgd, maar is er toch voldoende flexibiliteit aanwezig om het hoofd te bieden aan een continu veranderende context. Daar vaart je onderneming alleen maar wel bij. 

Extra ondersteuning en expertise

Uit de Robert Half Salarisgids 2019 blijkt dat managers voornamelijk uitzendkrachten en interim-managers in dienst nemen vanwege de flexibiliteit die het oplevert op het vlak van personeels- en arbeidskosten. Daarnaast biedt tijdelijk personeel extra ondersteuning voor de vaste werknemers tijdens drukke periodes, bij langdurige afwezigheid van vast personeel, of wanneer het wervings- en selectieproces voor een vaste werknemer te lang duurt. Ook brengen tijdelijke krachten specifieke expertise met zich mee. 

Een meerwaarde op elk niveau

Tijdelijke medewerkers zijn een voordeel bij de invulling van zowel uitvoerende als aansturende functies. En dan hebben we het ook over, bijvoorbeeld, financieel managers of directeurs. Veel bedrijven doen een beroep op een financiële interim-manager. Die is als externe deskundige in staat om met een objectieve blik de uitdagingen en bottlenecks binnen het bedrijf te (her)evalueren en de nodige veranderingen door te voeren. Zoals het implementeren van nieuwe processen om de organisatie efficiënter te laten functioneren of om de kosten te drukken. Op die manier kunnen tijdelijke medewerkers van toegevoegde waarde zijn op elk niveau.

Ook op zoek naar ondersteuning in de vorm van interim-krachten?

Meer blogposts...