Goede bedrijfscultuur start bij goede leiders

Geplaatst door Robert Half on 07/09/2022
Geschatte leestijd: 4 minuten

Tegenwoordig is het aanwerven van leidinggevenden een van de grootste uitdagingen waar bedrijven voor staan. Fabrice Coudray, managing director bij Robert Half Executive Search, legt uit waarom de juiste executive profielen vinden echt bepalend is voor de toekomst van teams, bedrijven en bedrijfsculturen.

Stel: een chief executive is op zoek naar een senior manager om een afdeling te leiden, en moet nog een keuze maken uit twee kandidaten. Beiden zijn geknipt voor de job en hun vaardigheden, kennis en ervaring sluiten bijzonder goed aan bij de functieomschrijving. De ene persoon past echter beter bij de bedrijfscultuur dan de andere. Persoon A is wat doortastender en misschien wat strikter, terwijl persoon B eerder informeel en diplomatisch is. Ze zouden elk op hun eigen manier dezelfde resultaten kunnen neerzetten. De hamvraag is echter wie van beiden de waarden en het gedrag zal uitstralen die het management en het bestuur willen promoten. Dat is een subtiele, maar belangrijke factor waarmee rekening gehouden moet worden.

De meeste chief executives en directies denken hier zorgvuldig over na. Wanneer hun bedrijf veel belang hecht aan collegialiteit en teamspirit, zullen ze op zoek gaan naar leidinggevenden die deze waarden uitstralen. Ze begrijpen waarom bepaalde waarden belangrijk zijn en hoe een bedrijfscultuur van bovenaf wordt gecreëerd en gevoed. Ze vragen zich bijgevolg af: zullen de collega’s graag voor deze persoon werken?

Waarom is de bedrijfscultuur cruciaal?

Het antwoord op die vraag is belangrijk omdat de aanwerving van executive profielen de grootste uitdaging is waar bedrijven vandaag voor staan. Bij het rekruteren van de juiste topmanagers wordt het belang van de bedrijfscultuur al snel duidelijk: managers moeten niet alleen blijk geven van goed leiderschap, maar ook het beste in anderen naar boven kunnen halen.

Het probleem is dat sommige managers en directies het wel hebben over waarden en gedrag, maar ze niet altijd naleven. Wat betekent ‘respect hebben voor elkaar’ in de praktijk? Hoe gaan de managers om met hun medewerkers?

Als er een discrepantie bestaat tussen hetgeen het bedrijf naar de buitenwereld toe laat uitschijnen en de ervaring van de medewerkers, kan er wantrouwen ontstaan tegenover het management. Heel wat medewerkers die vertrekken, doen dat vanwege leiders of managers. Als ze met iets worstelen, is het immers veel moeilijker om zich goed te voelen en goed te presteren wanneer ze niet het gevoel hebben dat ze hiervoor terecht kunnen bij leidinggevenden. Dat zorgt vaak voor een domino-effect.

Stel dat er in een bepaalde afdeling meer mensen vertrekken dan normaal. Het zou natuurlijk kunnen dat de verkeerde mensen werden aangeworven voor het team, maar de kans is groter dat er iets schort aan de manier waarop het team wordt geleid. De impact van leiderschap op anderen is vaak overduidelijk.

Uiteraard is leiding geven op dat niveau niet altijd eenvoudig en kunnen collega’s soms wat minder goed presteren. Maar zelfs dan kan de juiste aanpak echt het verschil maken voor een bedrijf. Zo kunnen onrealistische commerciële doelstellingen heel demotiverend en stresserend zijn. Doelstellingen die uitdagend, maar toch haalbaar zijn, kunnen makkelijker verwezenlijkt worden en medewerkers helpen om te groeien.

Vaak ligt de oplossing hiervoor bij het leiderschap en de bedrijfscultuur.

Iemand die het waard is om voor te werken

Met de juiste topmanagers is het makkelijker om moeilijke economische periodes te doorstaan, teams te motiveren om naar een gemeenschappelijk doel toe te werken en een bedrijfscultuur te creëren waarvan mensen deel willen uitmaken. Dat zorgt er dan weer voor dat medewerkers groeien, hun doelen bereiken en zich goed voelen op het werk.

Hoewel de bedrijfscultuur moeilijk te meten valt, is ze bepalend voor het succes van een bedrijf. Ze ontstaat aan de top, wordt vandaar verspreid en is bepalend voor de manier waarop teams presteren. Chief executives en directieleden moeten zich dan ook in alle eerlijkheid afvragen of mensen graag willen werken voor hen en de managers die ze aanwerven. Het antwoord op die vraag kan bepalend zijn voor de toekomst van hun bedrijf en, belangrijker nog, van hun bedrijfscultuur.

Robert Half Executive Search

Robert Half Executive Search is een van de meest toonaangevende adviesbureaus voor de werving van directie- en bestuursleden ter wereld. Ons beproefde adviesmodel onderscheidt zich door de combinatie van een praktische, gepersonaliseerde benadering en ons uitgebreide internationale netwerk en unieke veelzijdigheid.

Dankzij onze jarenlange ervaring en diepgaande sectorale kennis vervullen we voor onze cliënten een dubbele functie: we zijn zowel een marktbarometer als een betrouwbare ambassadeur. Hierdoor kunnen we vandaag trots terugkijken op het invullen van cruciale topfuncties voor zowel kleine, middelgrote als beursgenoteerde ondernemingen en bedrijven in private, private-equity- en familiale handen.

Ons advies en onze begeleiding houden – zowel voor de onderneming als de kandidaat – meer in dan wat de opdracht voorschrijft. De juiste kandidaat vinden is immers maar een eerste stap in het uitbouwen van een toekomstgerichte benadering op het vlak van management en leiderschap op lange termijn.

Ontdek hier hoe wij u helpen uw toekomstige executives te vinden.

Meer blogposts...