Complimenten geven aan werknemers: zo doe je dat

Geplaatst door Robert Half 01/03/2018

Niet iedereen heeft het geven van complimenten in zijn DNA. Ook managers zijn niet altijd scheutig met complimenten, en sommigen bewaren hun positieve feedback zelfs alleen voor functionerings- en beoordelingsgesprekken. En dat terwijl regelmatig je waardering uiten zoveel voordelen oplevert. Tijd dus om er je tweede natuur van te maken. Hoe je dat doet? Wij hebben een aantal tips.  

Waardering werkt

Maar eerst: waarom is het geven van complimenten aan je werknemers eigenlijk zo belangrijk? Denk niet dat werknemers naast hun schoenen gaan lopen of lui worden als je vaak pluimen uitdeelt. De Amerikaanse psycholoog Skinner ontdekte dat beloning tot herhaling leidt. Spreek je je dus uit over iemands prestaties, dan zal diegene eerder geneigd zijn de taak nog eens op die manier aan te pakken. Daarnaast zorgt erkenning er ook voor dat iemand zich gewaardeerd voelt, wat leidt tot een betere sfeer op de werkvloer. En dat kan weer minder ziekteverzuim tot gevolg hebben.

Wat is een goed compliment?

Nu kun je natuurlijk ondoordacht met complimenten gaan strooien. Maar hoe gemeend komt dat over? Een goed compliment voldoet in ieder geval aan twee voorwaarden. Zo moet het om te beginnen concreet zijn. Vergelijk de volgende voorbeelden maar eens:

  • ‘Men vond het een uitstekende presentatie.’ 
  • ‘Ik vond dat je een heel duidelijke structuur had aangebracht in je presentatie en dat je je verhaal goed had onderbouwd met voorbeelden.’ 

Welke spreekt je dan het meest aan? Grote kans dat je voor de tweede optie gaat: die is het meest concreet over de daadwerkelijke prestatie.

Daarnaast is een goed compliment positief geformuleerd. Dat klinkt misschien als een open deur, maar dat wordt vast duidelijker uit deze voorbeelden:

  • ‘Wat goed dat je niet boos bent geworden tijdens de vergadering.’
  • ‘Wat goed dat je je frustratie onder controle wist te houden tijdens de vergadering.’

Hoewel het eerste ook kan aanvoelen als een compliment, is het tweede echt gefocust op wat diegene gedaan heeft, niet op wat hij of zij heeft nagelaten. Het verschil zit ‘m in de formulering: een negatieve versus een positieve benadering. Als je daarbij ook nog eens toelicht wat dit goede gedrag tot gevolg had (bijvoorbeeld: ‘Hierdoor had iedereen de ruimte om zijn kant van het verhaal te doen’), maak je je compliment compleet.

Hoe geef je een compliment?

Uiteindelijk draait het ook allemaal om hóe je het compliment geeft. ‘Ik vind dat je je standpunt uitstekend hebt onderbouwd’ komt minder geloofwaardig over met een frons in je wenkbrauwen en je armen over elkaar. Pas je lichaamstaal dus aan op wat je zegt. Laat je ogen, je stem en je houding dezelfde boodschap overbrengen als je woorden.

Omdat non-verbale communicatie zo’n grote rol speelt bij complimenten geven, hebben face-to-face-complimenten ook meer impact. ‘Dankjewel, je hebt een heel helder rapport geschreven’ in een reply op de mail van je werknemer komt anders over dan wanneer je even de moeite neemt om bij diegene binnen te lopen.

Probeer verder uniek te zijn. Richt je compliment dus liever niet op een heel team tegelijk, maar waardeer elke medewerker individueel voor zijn of haar eigen bijdrage. De een heeft bijvoorbeeld veel initiatief getoond, terwijl de ander het overzicht in het project bewaarde.

Ten slotte nog een laatste tip: voorkom dat het geven van complimenten routine wordt. Kies er dus bijvoorbeeld geen vaste gelegenheden voor uit. Want juist op het moment dat iemand het niet verwacht, heeft een compliment meer effect.

Meer blogposts...